zaterdag 12 mei 2012

Wat weten kinderen nog van voeding?


Soms schaam ik me wel dat ik (met mijn 30 jaar) simpele dingen nog niet eens weet over voeding. Ik moet opzoeken hoe je een koolrabi klaarmaakt (oh ja, zo ziet een koolrabi eruit) en hoe maak je ook al weer witte saus (zonder pakje). 

Ik ben opgevoed met veel groente en fruit uit eigen tuin. En bij oma op "de boederie" kon ik zien hoe de koeien werden gemolken en de varkens lagen te rollen in de modder. Ik heb hier hele fijne herinneringen aan.

Maar soms vraag ik me wel eens af of de jeugd dit nog allemaal weet. Denken die gewoon dat alles in de fabriek wordt gemaakt en dan in de supermarkt verkocht. (o'ja in zo'n maatschappij leven we tegenwoordig, inderdaad is bijna alles bewerkt, dus misschien klopt hun beeld).

Vorig jaar was neefje (7) bij ons logeren. Bij het ontbijt zelfgemaakte jam op de tafel. Dus ik vertel tegen neefje dat ik die jam zelf heb gemaakt. Nou hij wilde (kon) het bijna niet geloven.

Ook denk ik weer aan een voorval van 2 jaar geleden, toen kocht ik venkel en het meisje achter de kassa (van een jaar of 17) wist niet wat het was. 

In het ziekenhuis heb ik laatst voor het eerst schorseneren gegeten, waarom moet ik in het ziekenhuis liggen om hiermee kennis te maken? 

Zus had gisteren een potje aardappel/pastinaak voor nichtje. Ik moest er wel om lachen, volgens mij heeft ze zelf nog nooit pastinaak gegeten. Zus at met mij mee van de koolrabi-ovenschotel. Had ze ook nog nooit op, maar vond ze wel lekker.

Wat jammer is dat eigenlijk toch, dat (voor mijn gevoel) de jeugd (en ook mijn generatie) steeds verder af komt te staan van de bron van voeding. Waar komt het vandaan en hoe groeit het? En wat aten onze voorouders allemaal?

Ik zie mezelf over een paar jaar al met mijn zoontje in de tuin bezig. Vertellen wat er is gezaaid (oké doe ik nu ook al, al snapt hij er natuurlijk nog niks van). Ik zal hem ook meenemen naar een biologische tuinder en naar zo'n boomgaard waar je zelf kan plukken. En een keer naar een veehouderij? Ik vind het belangrijk dat mijn kind wel weet waar zijn eten vandaan komt.

Gisteren lag is nog dit artikel, ik vraag me af wat ze met gezond eten bedoelen. Zijn dat de producten met de "ik kies bewust" logo's? De kinderen kan je het niet kwalijk nemen dat ze het (nog) niet weten.


1 opmerking:

  1. Hallo, ik volg een cursus tuinieren hier in het
    dorp en we werken samen met de plaatselijke
    kleuterschool. De kinderen komen mee planten
    en zaaien en enkele weken later komen ze kijken
    hoe hun groentjes groeien.
    Ik schrok er van hoeveel die kleintjes (ong.vier vijf jaar)toch nog kenden van groenten en sommige
    dingen herkenden.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen