zondag 17 juni 2012

2 nieuwe leuke sites ondekt

In het blad Fiscalert, waar ik gisteren al even over blogde, stonden 2 leuke sites genoemd. Ik heb ze even bekeken en ben enthousiast. Dus ik wil ze graag met jullie delen.

Spullendelen
Spullendelen.nl is een website waar je spullen die je niet (zo vaak) gebruikt kunt delen met andere mensen (b.v. je buren, vrienden en collega's) of aan iedereen. Op de Spullendelen.nl website kun je zien wat je in je omgeving en van je vrienden kunt lenen, zelf spullen te leen aanbieden en bijhouden van wie en aan wie je iets hebt (uit)geleend.

De site spreekt mij aan, omdat er best spullen zijn die ik wel eens nodig heb, maar eigenlijk niet wil kopen. Zo wil ik nog een keer poffertjes bakken, maar geen poffertjespan aanschaffen. Ik zal het ding niet vaak gebruiken en staat dan toch alleen maar in de weg. En misschien zijn er zo nog wel meer dingen die ik voor een keer wil gebruiken voor een feestje of etentje o.i.d. en dus niet ga aanschaffen omdat ik er daarna niks meer mee doe. Of misschien wel iets wat ik eerst wilt proberen voordat ik het eventueel zelf wil kopen. Zo zag ik ook mensen die een fietsenrek, aanhanger, dakkoffer of auto aanbieden om uit te lenen, allemaal spullen die nog wel eens van pas kunnen komen.
Ook heb ik zelf spullen die ik weinig gebruik, maar eigenlijk niet weg wil doen, omdat ik er dan toch niet veel voor krijg en ik ze soms nog weleens gebruik. Maar ik wil ze best uitlenen, zoals een broodbakmachine, sapcentrifuge, extra magnetron, steekwagen en zo is er vast nog wel meer als ik eens een rondje door het huis maak of met opruimen tegen kom.
Ik ga me deze week eens aanmelden en wat spullen erop zetten. Ik zet er trouwens geen spullen op die me dierbaar zijn een hoge waarde hebben o.i.d. Ben toch bang dat niet iedereen even eerlijk is en je misschien naar je centen kan fluiten als iets kapot gaat. Tip van de site is ook om een waarborg te vragen.

Thuisafgehaald
Een site waarop je je kookkunsten kunt aanbieden voor mensen in de buurt. En natuurlijk eten van mensen uit jouw buurt kopen. Een soort gelijke site als tweetjemee 

Ik vind het leuk om te koken en heb zo nu en dan ook wel tijd om eens iets extra's te koken of bijvoorbeeld taarten te bakken. Via deze site kan je je maaltijden aanbieden en kunnen andere mensen een maaltijd bij je bestellen. Misschien leuk om zo een extra centje te verdienen? Of misschien ook wel mensen enthousiast te maken over gezonde, biologische, vegetarische maaltijden.

Nadeel van deze site t.o.v. tweetjemee is dat mensen betalen bij het ophalen. Zie het nu al voor me dat je druk staat te koken en bakken en dat mensen het vervolgens niet op komen halen. Bij tweetjemee betalen mensen bij bestellen. Bij thuisafgehaald krijg je wel 100% van de opbrengst, bij tweetjemee is dit 90%.

Wat vinden jullie van deze 2 sites? Aanraders of niet?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar misschien wel leuk om te weten; de 10% die je van tweetjemee niet krijgt, gaat naar The Hunger Project.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken ze geen van beide maar de eerste die je noemt ga ik zo eens ff bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tweetjemee staat sinds een paar weken op mijn lijstje om eens goed te testen. Ook ik kook graag en ik ben steeds op zoek naar nieuwe, leuke en lekkere recepten. Zonder zakjes en pakjes, zoals velen online. Als ik er andere mensen ook blij mee kan maken en zelf iets extra's kan bijverdienen, is het niet alleen gevoelsmatig maar ook financieel nuttig.

    BeantwoordenVerwijderen