zaterdag 2 juni 2012

Update van de moestuin

Alles schiet de grond uit in de moestuin met de warmte van vorige week. Elke dag loop ik minstens 's ochtends en 's avonds een rondje door de tuin en dan word ik zo vrolijk van alles wat ik zie. 's Avonds geef ik de plantjes nu een beetje water, met water uit de regenton die we vorig jaar aanschafte. En haal ik hier en daar een beetje onkruid weg. Ook het sap uit de Bokashi komt verdunt bij de plantjes als mest.

Als beginnend moestuinder moet ik nog veel leren, heb ik al gemerkt. In het begin had ik zomaar wat zaadjes geplant en er geen bordjes bijgezet, dus wist ik niet wat onkruid was en wat niet. Nu heb ik inmiddels wel bijna overal bordjes bijstaan. (reepjes gesneden van hard plastic en met watervaste stift opgeschreven). Echt goed gereedschap heb ik inmiddels aangeschaft. Ik zag bij Airmiles dit setje, ik had er genoeg airmiles voor en doe er verder toch niks mee, dus heb het setje besteld. Ik betaal dan alleen de verzendkosten € 5,95. Kan je volgens mij nergens anders zo'n setje voor vinden.

Verder kan ik ook nog wel een goede gieter gebruiken. Ik doe nu alles met een maatbeker, gaat ook goed hoor, maar daar gaat maar een liter in, dus loop ik steeds heen en weer naar de regenton. (is wel weer goed voor de lijn natuurlijk) Ik heb al een beetje op marktplaats gekeken, maar tot nu toe nog geen goedkope in de buurt kunnen vinden. Er is geen haast bij, dus hou het gewoon in de gaten.

Inmiddels was de eerste  bokashi  emmer vol en hebben we die 2 weken laten staan en alleen elke dag het sap afgetapt. Ik heb een stukje tuin onkruid vrijgemaakt en de bloembollen van de uitgebloeide tulpen en overige bloemen? verwijderd. De bollen heb ik in een bak laten drogen in de zon en gaan straks naar zolder. In het najaar ga ik deze dan weer planten en is het afwachten of er in het voorjaar weer mooie tulpen en andere verrassingen verschijnen. Het vrije stukje tuin heb ik ca. 30 cm uitgegraven en vervolgens de bokashi ingegooid.

Bokashi
Ik heb een frame gemaakt van (kromme) planken die we nog hadden liggen. Hierdoor heb ik een mooi afgezet stukje en hoop ik de kat en slakken e.d. een beetje buiten te houden. Ik ga de bak in vierkantjes verdelen met touw om er een soort vierkantemetertuin van te maken. Daarna nog 4 weken wachten en dan kan ik weer gaan zaaien. Ik heb al zaadjes besteld voor verschillende slasoorten, want salades vind ik heerlijk in de zomer. Ik bestel mijn zaden bij hobbyzaden, maar wil de volgende keer ook eens bij Vreeken kijken, waar ik veel over hoor. Ook ga ik wortels zaaien en paksoi.

Frame voor een nieuw stukje moestui
We hebben naast de radijs, inmiddels ook al van de pluksla en rucola kunnen eten. Het was niet heel veel, maar aangevuld met de sla uit het biologisch groentenpakket voldoende. Inmiddels is er weer wat om te oogsten, dus vanavond weer sla!

rucola, pluksla en hailstone radijs


Zo liggen de vierkantemetertuin en de andere bakken er nu bij. Bijna alles is opgekomen.



vierkantemetertuin; Rucola kan geoogst worden

radijs, pluksla, worteltjes, radijs en bonen?
Maar ik verwacht dat er binnenkort wel meer te oogsten is. Ik was zo enthousiast geworden na de eerste oogst radijs, dat ik gelijk de rest van het zakje heb gezaaid. Niet zo heel erg slim natuurlijk, want dan hebben we straks in 1x een hele lading. Ik heb het meeste in bakken gezaaid. Man kwam op het idee een bak mee te nemen naar scouting, hij geeft daar leiding aan de bevers, kindjes van 4-7 jaar. Want wat is er nou leuker dan iets zo uit de grondtrekken en daarna zelf opeten? Ben benieuwd hoe ze het zullen vinden.
radijs en komkommerkruid

mosterd spinazie, pluksla en rucola
Ik heb in totaal 3 courgettes gezaaid en deze doet het het beste!
Courgette
De rabarber neemt een flink gedeelte van de tuin in beslag. Binnenkort toch maar wat oogsten en iets meemaken.
De rabarber

De aardappelplanten doen het zo goed!


Ik ben best trots op onze moestuin. Ik moet eigenlijk veel meer noteren van wat er goed en wat minder goed gaat, dan kan ik daar volgend jaar weer mijn voordeel mee doen. Ik ieder geval ga ik volgend jaar meer structuur aanbrengen en een zaaiplan opstellen, want nu heb ik maar wat gedaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten