zondag 22 juli 2012

De oogst in Juli

Doordat we bijna 2 weken onverwachts niet thuis waren en het net in die 2 weken een paar dagen heel warm was heeft mijn moestuin het zwaar te verduren gehad. Mijn moeder was dan wel zo lief om de water te geven, maar voor de bakken bleek dat toch niet genoeg te zijn geweest.en sommige planten waren zo snel gegroeid dat ze de hele tuin overwoekerden (courgette) of doorgeschoten.  Bij thuiskomst kon ik gelukkig nog het een en ander redden.

De courgette planten heb ik flink gesnoeid en een paar kleine vruchten afgesneden. Verder heb ik ze met wat touw een beetje tegen de schutting op laten klimmen, zodat de overige vruchten niet rotten, doordat ze op de grond in het water liggen. De vruchten worden nu een stuk groter en zien er ook mooi uit.


De radijs was flink doorgeschoten en heb ik gelaten voor wat het is. De bloemen zijn ook mooi, daar kan ik ook wel van genieten.
Ik heb een 5-tal bietjes geoogst. Ik heb ze in gepoft in de oven. Maar manlief en ik kwamen tot de conclusie dat we allebei geen fan zijn van bietjes. Volgend jaar ga ik dit dan ook niet meer zaaien. Het zit vast wel een paar keer in het groentepakket, maar dat vind ik dan ook wel voldoende.

De frambozenstruiken waren flink gegroeid, maar helaas de meeste vruchten door de vogels opgegeten. toch kan ik bijna elke dag nog wel een rijp framboosje snoepen.

Ik heb een aantal erwtjes kunnen doppen, het werd een leuk klein bijgerechtje bij het avondeten.


Sla staat er volop. Helaas hebben sommige wel wat gele/bruine bladeren. We hebben al verschillende keeren pluksla, rucola en bataviasla gegeten.

Ook zag ik dat er veel sperzieboontjes hangen, moet genoeg zijn voor een avondmaaltje. Dus die ga ik van de week oogsten. Aan de paarsestamboon hangen maar een paar boontjes en die zien er ook niet zo mooi uit. Ik kook ze denk ik mee en dan merk ik snel genoeg of ze smaken.

Aan de bosbes zitten een groot aantal vruchten, maar ik moet nog even geduld hebben voor ze rijp zijn. Helaas is de plant wel een beetje overwoekerd door de courgette en tomatenplanten. Maar we zullen zien wat het wordt.

Een 3-tal aardappelplanten heb ik al weggehaald en aardappels gerooid. Er zat echt veel in de grond! En dat van een paar uitlopers die anders in de gft-bak waren beland. De aardappels zijn nog wel wat aan de kleine kant, dus ik laat de andere planten nog even staan.


De rabarberplant is ook weer flink in omvang toegenomen. Van de week wil ik hier nog iets mee gaan maken.

De kiwibes ziet er niet heel mooi meer uit. De bloesem is verdwenen en er zijn helaas geen vruchten te zien. Ach volgend jaar weer een kans.

De microtomaten doen het goed. Er hangen al verschillende vruchten aan. Nu nog wat zon voor een mooi rood kleurtje. Deze plant neemt weinig ruimte in beslag en heeft een grote opbrengst. Als de tomaatjes ook nog lekker smaken, ga ik deze volgend jaar zeker weer zaaien.


De komkommer heeft wel bloemen, maar het zijn niet zulke grote stevige plant geworden. Ik verwacht dan ook niet dat hier nog iets aan gaat komen.

De pompoen daarentegen doet het erg goed. Hij ziet er mooi gezond uit en er zitten mooie bloemen in. Ik hoop er in het najaar de vruchten van te kunnen plukken.


Én dan staat er nog wat rode zaaiui, prei en worteltjes. Het ziet er allemaal niet heel mooi uit, maar binnenkort kan ik denk ik toch nog wel wat eetbaars oogsten.

Alles bij elkaar genomen ben ik dik tevreden met wat ik allemaal heb kunnen oogsten uit eigen tuin. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Volgend jaar ga ik het wel wat gestructureerder aanpakken met de ervaring die ik dit jaar heb opgedaan.

1 opmerking:

  1. En zo'n oogst,terwijl je ze zelf niet hebt kunnen verzorgen. Radijsblad smaakt fijngesneden lekker in een stamppotje.

    BeantwoordenVerwijderen