vrijdag 20 juli 2012

Juli is een dure maand

Juli blijkt voor ons een dure maand te zijn, niet dat we op vakantie gaan, maar omdat er ineens allerlei rekeningen binnenstromen...

3 weken geleden ging mijn laptop kapot. Het was mijn eigen schuld. Ik deed hem dicht zonder te kijken, bleek er iets tussen te liggen en zat er een grote barst in het beeldscherm. Balen, maar ja, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Man zei gelijk dat het niet meer te maken is, zijn collega had ook zoiets gehad. Dat geloofde ik niet, dus ging een beetje zoeken op internet. Uiteindelijk vond ik een bedrijfje dat hem wilde maken voor € 135,--. Dat had ik er nog wel voor over, omdat de laptop pas 1 jaar oud is en een nieuwe al snel weer € 400,-- kost.

Ook de PC van man begaf het. Ik hoef voorlopig geen nieuwe zei hij gelijk. Hij zit toch liever beneden bij ons dan op de studeerkamer. Dus voorlopig gebruikt hij het netbook wel en dan eens kijken naar een laptop, maar is geen haast bij.

En nu zijn er weer problemen met de CV. De aardlekschakelaar sloeg er afgelopen dinsdag 3x uit en de cv schoot daarna in storing. Dus vandaag is er iemand langsgeweest om er naar te kijken. Dan ben ik toch wel weer blij met ons service contract van enkele tientjes per jaar, want het kost ons nu niets en je wordt dezelfde dag nog geholpen. Maar helaas deze cv uit 2001 is het niet meer waard om te maken. We waren al van plan om volgend jaar de cv te vervangen, dus ach, dan maar een jaartje eerder.Ik moest trouwens wel erg lachen om de monteur, die vond het volgens mij erger dan ik. Er was ook een knop afgesprongen, omdat er zoveel druk op stond. Hij was helemaal nat en riep hulpeloos om een emmertje! Morgen komt een adviseur en maandag gaan ze een nieuwe installeren. De monteur vond het erg vervelend voor ons dat we een heel weekend zonder cv en warm water moesten zitten en dat met een kindje van 7 maanden!!! Ach we zijn wel wat gewend hoor, we behelpen ons die paar dagen wel en ik lig er echt geen nacht wakker van de kosten. Ik heb maar niet gezegd dat de problemen dinsdag al zijn begonnen en dat we dus al 2 dagen zonder warm water en cv zitten.

En dan zijn er nog de rekeningen van de zorgverzekeraar die binnen stromen. Het eigen risico wat betaald moet worden voor de eerste helft van het jaar. In totaal € 125,--

En manlief had ook nog een bekeuring omdat hij 120 reed op de snelweg, waar maar 100 is toegestaan. Weer 120 euro weg. Dit soort dingen vind ik altijd zo zonde van het geld. Maar zolang hij het bij 1-2 boetes per jaar houdt, ga ik me er niet druk om maken....

En binnenkort wil ik ook wasbare luiers aan gaan schaffen. Ik probeer ze nu een week (2 geleend van de consulente) en als dat bevalt ga ik toch een pakket kopen, is ca. 500 euro. Maar misschien ga ik (gedeeltelijk) ook voor 2e hands...

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen problemen geeft zo in de vakantieperiode. Maar wij gaan dit jaar niet op vakantie. Met zoontje kunnen we niks plannen en niet naar het buitenland. Manlief heeft bijna geen vakantiedagen meer. We zouden denk ik ook niet echt kunnen genieten. Misschien gaan we in het najaar een weekje naar Center Parcs ofzo om even bij te komen. Dat wordt dat een last minute. Daarnaast hebben we door het consuminderen en besparen van de afgelopen 3 jaar een aardige buffer opgebouwd, dus we voelen het ook niet direct.

Gelukkig hadden we ook nog een giga meevaller. De eindafrekening van het water. We krijgen maarliefst €1,80 terug, haha. Het kwartaalbedrag wordt wel € 0,50 duurder. Ik heb de vorige rekening er niet bijgepakt, maar denk dat de kosten zijn toegenomen, want ons verbruik in ieder geval niet.

4 opmerkingen:

  1. haha wat een giga meevaller :)
    maar ook al kun je het betalen zoveel tegenvallers in één maand blijft niet leuk en moet je vooral niet te vaak hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, klopt helemaal. Ik moet er niet aan denken dat elke maand er zo uitziet.

      Verwijderen
  2. Mijn meevaller qua gas/water/licht was erg groot dit jaar. Volgend jaar zal het niet aan de hand zijn, denk ik.
    Maar het is wel balen van de tegenvallers. Gelukkig kan het gewoon allemaal en is het prima op te vangen als ik zo lees.
    Hier is de tegenvaller vooral dat ik dus ineens een berg meer boodschappen deed in juli (nu al....)
    Maar gelukkig bekeek ik net even de voorraad in de vriezer en in de kasten en dat moet tot half augustus nu wel genoeg zijn voor de avondmaaltijden. Hopelijk gaan dan de boodschappenuitgaven eens naar beneden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van het gas en stroom verwachten wij ook nog wel een aardig bedrag terug, maar dat komt geloof ik pas ergens eind van dit jaar.
      Door deze financiële tegenvallers ben ik ook wel geneigd de hand nu iets meer op de knip te houden. Even wachten met dingen die niet echt nodig zijn en zoveel mogelijk eten uit eigen tuin. Het biologisch groentepakket heb ik dan ook even stopgezet, scheelt weer €8,50 per week. En nu zou toch veel in de diepvries belanden, omdat er ook veel uit eigen tuin is. In de zomer krijg ik ook altijd veel fruit van mijn ouders, dus dat is ook wel weer meegenomen.
      Het is inderdaad allemaal prima op te vangen, door de leuke buffer die we hebben opgebouwd. Maar ik wil toch proberen de buffer niet te veel te laten slinken. Dus ik ga de komende weken ook maar weer wat meer op MP zetten.

      Verwijderen