woensdag 15 augustus 2012

3 reuze courgettes (deel 2: de verwerking)

Bedankt voor alles tips voor de verwerking van mijn 3 reuze courgettes. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om ze te verwerken. En eigenlijk was het veel minder werk dan ik had verwacht.

Van de "kleinste" maakte ik een soepje volgens dit recept. Ik heb de roomkaas weggelaten, omdat ik de soep invries. Ik wil de roomkaas dan toevoegen op het moment dat ik het uit de vriezer haal en opwarm. Het leverde in totaal 1,5 liter soep op, ik heb het verdeeld over 3 bakjes en daarna ingevroren.

Van de andere 2 courgettes heb ik zoet-zuur gemaakt. Het was bij elkaar 4 kilo courgette vruchtvlees! Ik had 6 potjes gevuld en toen was er nog over, maar geen potjes meer. Ik heb mijn moeder gebeld om te vragen of zij nog potjes had, ze heeft er nog 5 gebracht en ik heb haar als bedankje een gevuld potje meegegeven. Maar toen was er nog steeds over. Manlief heeft wat bij het avondeten gegeten, we aten chili sin carne (Die eet alles door elkaar) Ik denk dat ik van de week maar eens een grote pan nasi ga maken om de rest van het zoet-zuur op te maken. Hoe lang zou je het in de koelkast kunnen bewaren?



Manlief is nog even voor mij naar de winkel geweest. Ik bleek niet genoeg uien en azijn te hebben, maar de courgettes waren al gesneden. Blijkbaar had hij toch niet genoeg aan mijn uitleg en kwam naast de witte natuurazijn ook met gele natuurazijn en kruidenazijn thuis. Ik moet eerlijk bekennen dat ik beide nooit gebruik. Iemand enig idee wat ik daar mee kan doen? Vind het ook zo wat om het voor die € 1,25 terug te brengen naar de winkel. Het is vast lang houdbaar.

Ik denk dat ik dit volgend jaar zeker weer ga maken als mijn courgetteplanten het net zo goed doen als dit jaar. Ik moet me alleen wel beter voorbereiden, dus zorgen dat alle ingrediƫnten tijdig in huis zijn en nu alvast beginnen met potjes sparen, want met het jam maken liep ik ook al tegen een potjes gebrek aan.

Ik heb het mosterdzaad voor de courgette zoet-zuur bij Gekruid besteld, want zag het hier niet in de supermarkt. Ik had over deze site gehoord via haar. Ik heb gelijk wat andere kruiden besteld, want nu ik zo veel mogelijk zonder pakjes en zakjes kook, gaan de kruiden wel erg snel. En zo zat ik ook gelijk boven de 30 euro en waren de verzendkosten gratis. Ik ga nu ook potjes sparen om mijn kruiden in te kunnen bewaren.

1 opmerking:

  1. Als de potjes goed vacuĆ¼m getrokken zijn (dwz als de dekseltjes niet meer 'klikken') dan kan je de potjes in de voorraadkast wel tot een jaar bewaren, hoeft echt niet in de koeling,
    En die azijn? gewoon lekker gebruiken voor een volgende lading zoetzuur, kleur maakt niet uit toch?
    Eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen