donderdag 1 november 2012

Ik koop niks nieuws meer dit jaar!

Afgelopen maand las ik op veel blogs over "buy nothing new-maand", dat concept sprak mij erg aan. Helaas las ik er pas over toen oktober al halverwege was, dus verzon ik iets anders. Ik heb mezelf nu voorgenomen om niks nieuws te kopen tot eind van het jaar. Ik heb mezelf een paar regels opgesteld waaraan ik me probeer te houden. November en december zijn voor ons, net als de meeste mensen, altijd erg dure maanden. Bij ons is ook nog eens de halve familie jarig, dus dat maakt het extra duur. Daarnaast ben ik aangestoken door het opruimvirus en word ik helemaal gek van alle spullen om mij heen. Zelf ben ik deze maand ook jarig, we vieren sinterklaas voor de kids, zoontje wordt in december 1, dus er sluipt weer genoeg mijn huis in. Ik word me er steeds meer van bewust hoe ik toch zelf steeds weer nieuwe dingen koop, eigenlijk heel ongemerkt, hoewel ik denk dat ik dat bijna niet doe.

Als ik alleen al kijk naar afgelopen mand dan heb ik voor mezelf 5 nieuwe kledingsstukken, 4 rompers voor zoontje in de opruiming (op de groei), ledikantmatras met beschermhoes, 2 slabbetjes en een ledikantdeken nieuw gekocht. Op zich niet heel erg veel en het meeste was ook wel echt nodig. Maar ik had denk ik als ik wat creatiever was geweest sommige dingen niet nieuw aan te hoeven schaffen.

Wat wil ik proberen te doen de komende 2 maanden:
- Bij alles wat ik wil kopen, denk ik eerst 10x na of ik het echt nodig heb
- Als ik het dan toch per se iets wil hebben, dan moet ik kijken of ik het ergens kan lenen, 2e hands kan kopen of misschien een andere creatieve oplossing verzinnen.
- Ik mag alleen nieuwe dingen kopen om cadeau te geven, maar daarbij probeer ik cadeaubonnen die ik nog heb liggen te gebruiken of misschien ook wel iets zelf te maken. Ik denk dat dat door sommige mensen ook wel wordt gewaardeerd.
- Voor zoontje hebben we nog een aantal cadeaubonnen liggen die we als kraamcadeau hebben gekregen. Als ik echt iets voor zoontje nodig heb (kan me nu nog even niet indenken wat ik echt nieuw nodig zou hebben) kan ik die eventueel nog inzetten.

Ik ben heel benieuwd of het me gaat lukken. 1 voordeel heb ik wel; ik heb een hekel aan winkelen in drukte en de komende maanden zal het best druk worden in de winkels, dus probeer ik die liever te mijden. Maar ook online aankopen tellen natuurlijk mee.


8 opmerkingen:

  1. Heel veel succes, hopelijk lukt het!! Het is zeker een goede manier om je wat bewuster te worden van hoe makkelijk je misschien dingen koopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel succes! Ik heb afgelopen maand mee gedaan en eerlijk is eerlijk ik heb mij er niet helemaal aangehouden. Afgelopen week heb ik namelijk nieuwe laarzen gekocht voor als ik straks weer aan het werk moet. Ik heb moeilijke voeten / kuiten dus een paar passende laarzen vinden is nog niet zo simpel. Ik had nu echte leren laarzen voor 70 euro. Niet goedkoop, maar ook niet de hoofdprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger kocht ik elk boek,dat me aardig leek. Nu voel ik het echt als cadeautje als ik een keertje een boek(al of niet tweedehands) koop.Ik ben er veel blijer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij wordt zo'n niets-kopen periode altijd afgewisseld met een week waarin tnt elke dag voor de deur staat. Heel lang heb ik dan niets nodig maar opeens zijn de kindjes door hun ondergoed en schoenen heen, is mijn make up op, heb ik geen goeie schoenen meer, heeft m'n tas het begeven, heeft liefje wat voor zn hobby nodig... maar dat zijn dan wel 'nodige' dingen en ik vind het leuker om dan de dingen te kopen die echt nodig zijn, dan zo maar te kopen wat ik toevallig leuk vind.

    Bewust worden van wat je koopt is het grootste voordeel van die niets-kopen-periodes...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook meegedaan aan de niet kopen maand. Opzich vind ik dat het best goed verlopen is. Her en der heb ik misschien een steekje laten vallen maar heb niks te klagen. Probeer nu dus ook om tot het einde van het jaar ook niks nieuws te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe met je mee en koop de rest van het jaar niets nieuws! Natuurlijk wel levensmiddelen, cosmetica en andere 'noodzakelijke' producten, maar geen kleding,schoenen, boeken, zomaar voor de leuk spullen enz. Let's do it Sjouke, ik ben je partner in crime, hi hi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je meedoet! Ik ben heel benieuwd welke inzichten het ons geeft!

      Verwijderen
  7. Leuk! Ben benieuwd hoe je het gaat vinden. Ik heb vandaag mijn terugblik op CHCH gezet. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen