vrijdag 23 november 2012

Weekmenu week 47-48

Het groentenpakket komt hier altijd op donderdag en meestal kan ik dinsdag of woensdag al op internet zien wat erin zit. Ik maak dan gelijk mijn weekmenu en doe de boodschappen. De afgelopen weken heb ik al diverse keren voor een kleine uitdaging gestaan knolselderij, rode kool, witlof, spruitjes, pastinaak en winterpostelein. Die uitdagingen ontstaan door het niet echt lekker vinden van sommige groenten, niet bekend zijn met de groenten of het niet in die vorm bekend zijn met die groenten.
Zo heb ik kennis gemaakt met winterpostelein. De pastinaak en knolselderij zaten voor de 2e keer in het pakket, dus was ik inmiddels al iets bekender mee. En de rode kool kocht ik altijd in potjes, zakjes, uit de diepvries, dus maakte ik voor het eerst vers klaar. En de niet geliefde spruitjes en witlof vonden uiteindelijk ook de weg naar onze mond en hebben voor beide een recept gevonden waardoor ik het wel te doen vind. Manlief was heel verrast en vond het zo juist heel lekker! Hij vroeg voor de zekerheid nog een keer: "is dit echt witlof?" Misschien heeft dat bij mij nog wat tijd nodig.

Deze week in het pakket: veldsla, andijvie, groene kool, zoete bataat en zuurkool.
Oh heerlijk zuurkool, ik ben gek op zuurkoolstamppot, dus dat is makkelijk! Voor de rest moest ik even voor het internet op en uiteindelijk kwam ik tot dit weekmenu:

Vr: Chinese koolovenschotel (de Chinese kool lag er nog van vorige week)
Za: Pompoentaart met veldsla (de pompoen lag er nog van vorige week)
Zo: Pompoentaart met courgettesoep (courgettesoep uit de vriezer van de courgettes uit eigen tuin)
Ma: Groene koolovenschotel (gehakt vervang ik door veg. gehakt)
Di: Pizza met andijvie (de ham laat ik weg / vervang ik evt. door een restje van iets)
Wo: Zuurkoolstamppot met veg. spekjes
Do: Gepofte zoete aardappel met pittige feta olijfvulling met een salade er bij (misschien zit er wel iets van sla in het nieuwe pakket, of anders verzin ik iets anders)

Die pompoentaart is echt een favoriet van mij. Omdat ik van het weekend op de rommelmarkt sta, maar ik de taart vandaag al en eten we er de ene dag een salade bij en de andere dag soep uit de vriezer.
Tot nu toe valt het me nog best mee met de kolen in het groentenpakket. Voordeel hiervan is wel weer dat je ze langer kan bewaren. Zo ligt er nog een knolselderij van het vorige pakket, nog even kijken wat ik daarmee ga doen....

7 opmerkingen:

  1. Halve rode kolen zijn heel fotogeniek ;-)
    Mijn rode kool werd altijd wat flauw van smaak, dat is beter nu ik ipv water wat druivensap toevoeg voor het smoren. Ook doe ik er wat gedroogde appeltjes door en die absorberen het teveel aan vocht weer mooi. In de snelkookpan doe ik het altijd 20 minuten. Mijn moeder stoofde de rode kool altijd 45 minuten en haar kool is het lekkerst moet ik zeggen. Hoe lang doen jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rode kool is ook ontzettend lekker als salade. Heerlijk met rozijntjes en een geraspt worteltje met een honing/ mosterd dressing. Je kunt het ook inmaken. Al is mij dat niet heel goed bevallen.

      Verwijderen
  2. De bataat sprong er voor mij uit: wat is dat in vredesnaam?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. = zoete aardappel ;-)
      Erg lekker! Roosteren in de oven met olie, zout, ui, kruiden, knoflook, pompoen, wortel en/of waar je maar zin in hebt.

      Verwijderen
  3. Ik heb veel aan de recepten op de site van Odin. En onlangs vond ik deze site met ook leuke recepten: https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=14. Wie weet heb je hier wat aan.

    Ik kan trouwens aangeven welke groente ik niet wil. Dus ik heb aangegeven dat spruitjes en pastinaak niet meer in mijn groentetas hoeven omdat niemand daar bij mij thuis van houdt. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt want anders zou ik dat zeker wel doen. Zonde om groente te krijgen waar je niet van houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De site van odin gebruik ik ook. Al heb ik de vitatas :-D

      Verwijderen
  4. op deze site staat een bijzonder recept voor spruitjes

    http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/

    eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen