donderdag 27 december 2012

2 extra doelen gehaald?

Eind oktober en eind november stelde ik ons nog 2 doelen als extra uitdaging, zo aan het eind van het jaar. Vanaf maart 2013 ben ik officieel thuisblijfmoeder en heb ik mijn contract opgezegd. Hierdoor dalen onze inkomsten t.o.v. 2012 met ca. 50%. We hebben reeds een aardige buffer opgebouwd, omdat ik al jaren wist dat als er kinderen zouden komen ik minder wilde werken. In november en december zetten we nog even alles op alles om in de echte consumindermood te komen. Was consuminderen tot nu toe vooral een hobby, vanaf 2013 wordt het noodzaak. Maar ik denk dat als we doorgaan, zoals we in 2012 deden, we het prima moeten kunnen redden en het dus niet zal voelen als noodzaak. Het enige wat we zullen merken is dat ons spaargeld minder hard groeit en misschien ook wel iets afneemt. Nu ook de maand december bijna om is en we geen spannende dingen meer verwachten, kijk ik terug op de gestelde doelen:

Onze doelen waren:
- niks nieuws kopen in november en december
- ons spaargeld laten groeien tot 80 paarse briefjes

Niks nieuws kopen in november en december
Ik kocht vrijwel niks nieuws in november en december. Ik kocht alleen een babytandenborstel, een rozet voor zoontjes 1e verjaardag, 2 dvd's en een poster voor babygebarentaal. Al met al waren de kosten iets meer dan € 40,-- Heel netjes vind ik. Daarnaast zijn (bijna) alle aankopen heel goed overdacht.
Wel kocht ik best veel 2e hands, dat had eigenlijk best iets minder gekund, maar goed, altijd nog beter dan nieuw. Zo kocht ik speelgoed en kleertjes voor zoontje op de rommelmarkt, via MP wasbare luiers voor zoontje (ik wilde eens wat andere merken proberen) en een babystoel. We hadden al wel 2 (2e hands/geleend) babystoelen, maar geen was echt goed voor zoontje. De ene te laag, zodat hij niet goed aan tafel kan zitten, de ander te weinig steun, hij kan nog niet zelf zitten. De stoel die we nu hebben is prefect met een stoelverkleiner erin!

Achter de hand had ik nog voor ca. 80 euro aan vvv-bonnen voor als ik echt iets nieuw wilde kopen, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. De winkels waar ik kocht accepteerde geen bonnen of het bedrag was te laag om met een bon te betalen. Ik denk dat ik de bonnen van het voorjaar ga gebruiken voor de moestuin of voor nieuw ondergoed.

Door 2 maanden niks nieuws te kopen ben ik nog bewuster gaan kijken naar ons koopgedrag. Ik heb gemerkt dat niks nieuws kopen eigenlijk ook eens soort van rust geeft. Ik ben tevreden met wat ik heb en als ik graag iets wil zijn er veel meer manieren om hier aan te komen. Via dit blog ruilde ik al veel dingen, met name leesvoer. Het voelde steeds als een cadeautje om iets te krijgen. Veel impulsaankopen uit het verleden hebben maar plezier gebracht voor korte duur. Vaak was het plezier al weg op het moment dat ik het thuis uit de tas haalde. Veel dingen hebben inmiddels ook weer het huis verlaten. Alles wat ik u kocht gebruik ik nog steeds. De rozet hebben we bij zoontje op de verjaardag opgespeld. Hij zit nu in de tas met verjaardagsversiering. Misschien komt er nog een keer een kindje dat hem kan dragen en anders geef ik het een keer een kindje cadeau dat 1 wordt.

80 paarse briefjes
Het leek nog een lange weg met nog 10 paarse briefjes te gaan in slechts een maand. Maar toch is het gelukt en eigenlijk hebben we er niet eens zoveel moeite voor hoeven te doen. Er waren een paar extra inkomsten die we nog konden verwachten in de maand december. Maar de verkopen via MP en Bol liepen niet storm. Uiteindelijk hebben de verkopen in de maand nov/dec maar € 111,-- opgeleverd, terwijl ik op € 200,-- had gehoopt. De rommelmarkt leverde € 93,40 op. Het minder uitgeven aan boodschappen lukte helaas niet door zoontjes verjaardag, maar door het niks nieuws kopen spaarde ik wel zo'n 200 euro extra. Maar het grootste gedeelte kwam van giften voor sinterklaas en kerst van onze lieve ouders. Hierdoor stond er op 27-12-2012 bijna het magische bedrag van die 80 briefjes op onze rekening. Als ik kijk naar de rente die we krijgen per 1 jan, van bijna 450 euro, dan zouden we er zijn. Maar de zorgverzekeringsjaarpremie wordt al per 28/12 afgeschreven, hoewel dat kosten voor 2013 zijn. Hierdoor zal het saldo op 1 jan weer onder die magische grens duiken. Toch kan ik zeggen dat ook dit doel glansrijk is gehaald! Hoewel we er zelf eigenlijk weinig extra's voor hebben gedaan, toch voelt het heel lekker om met deze buffer 2013 in te gaan.

Volgend jaar proberen we zeker elke maand nog een klein bedrag te sparen, ondanks dat onze inkomsten sterk achteruit gaan. Zodra het salaris van manlief binnenkomt, gaat er gelijk een gedeelte naar de spaarrekeningen. Aan het eind van de maand maak ik de balans op, als we geld hebben overgehouden gaat dit eveneens naar de spaarrekening. Zo hoop ik dat onze buffer niet te veel slinkt.





11 opmerkingen:

  1. Best inspirerend. Ik wil komend jaar gaan voor 8paarse briefjes. Dat zou een hele prestatie zijn.
    En op het laatste moment in dit jaar bestelde ik dezelfde methode voor gebarentaal. Iets wat ik al tijden heel interessant vind.

    Ik hoop in 2013 juist geen fulltime thuisblijfmoeder meer te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je ook aan de gebarentaal gaat! Ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden!

      Verwijderen
  2. Haha... ik heb slechts 1 keer paarse briefjes in mijn portefeuille gehad (toen ik mijn auto kocht in 2010 en contant moest betalen) en ik wist dus serieus niet welk biljet paars was :)) Dus ik heb het even gegoogled!
    Maar een mooie buffer, dat moet inderdaad een heel fijn gevoel geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist het eerst ook niet precies hoor, wilde eerst iets over groene briefjes schrijven, maar kwam er toen achter dat er geen 1000 euro biljet meer is en een groen briefje die van 100 is....

      Verwijderen
  3. Lekker om met dat gevoel, en dat spaarsaldo, het jaar uit te gaan. Super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk geef je minder uit,als je straks thuis bent en nog meer zelf doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben nu ook al thuis, heb alleen nog steeds een stukje salaris door gedeeltelijk uitbetaling van vakantiedagen. Maar doe inderdaad steeds meer zelf, maar maak ook meer kosten: verwarming staat hele dag aan, meer gebruik van toilet, vaker laptop aan etc....

      Verwijderen
  5. Wat een mooie prestatie, je bent echt een kanjer.

    Groetjes Annelieya




    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt goed!!! Knap bezig hoor :) Voor die paarse briefjes ga ik ook even googlen, die zie ik ook niet in mijn portemonnee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen