zaterdag 26 januari 2013

Bankkosten onder de loep

Manlief en ik hebben beide een betaalrekening bij de ABN met creditcard. Daarnaast hebben manlief en ik een gezamenlijke betaalrekening bij de ASN Bank. Dat is zo gegroeid vanuit de tijd dat we gingen samenwonen en hebben het eigenlijk altijd zo gelaten.

Vandaag dook ik eens in de bankkosten, omdat ik zag dat de tarieven bij de ABN weer waren verhoogd. Betaalde ik eerst nog € 2,75 per maand, nu is dat € 3,-- wat toch neerkomt op € 36,-- per jaar. Dit is voor een betaalrekening met creditcard. Manlief heeft ook een betaalrekening met creditcard en betaald slechts € 1,67 per maand. Hoe kan dit, was het eerste dat ik mij afvroeg? Dus keek ik even op de site van ABN wat een pakket met creditcard nu kost; € 3,-- per maand was daar te lezen. Toch vreemd dat manlief dan minder betaald. Bij wat navraag bij hem blijkt dat hij alleen betaald voor zijn credit card € 20,-- per jaar en zijn betaalrekening verder gratis is. Hoe dit kan, snappen we beide niet, waarschijnlijk eens iets misgegaan bij de bank bij omzetten van studentenrekening naar Young Proffessional rekening naar Privérekening of zoiets....

Voor de gezamenlijke rekening betalen we ook nog € 2,-- per maand voor alleen de betaalrekening. Alles bij elkaar betalen we dus maandelijks € 6,67 aan alleen betaalrekeningen en 2 creditcards (die we amper nog gebruiken). Jaarlijks komt dit op een bedrag van € 80,-- vind ik best veel.

Dus eens gekeken hoe we dit beter en voordeliger kunnen aanpakken.
- We kunnen nu best met 1 creditcard. We gebruikten de creditcards veel voor vakantie, maar gaan nu met zoontje niet meer zo snel naar verre bestemmingen waar we een auto o.i.d. huren.
- Ik kan best zonder mijn eigen betaalrekening. Ik maak er amper gebruik van en zou gewoon onze gezamenlijke betaalrekening kunnen gebruiken.
- Ik sta meer achter de ASN dan de ABN als ik kijk naar de manier waarop het geld wordt gebruikt. Dus ASN heeft mijn voorkeur.

Nu kunnen we 2 dingen doen:

  1. ik zeg mijn betaalrekening op: besparing € 36,-- per jaar
  2. we kunnen evt. bij ASN een creditcard nemen voor € 20,-- per jaar (eerste jaar € 10,--) en ook de creditcard van manlief opzeggen.
Punt 1 ga ik denk ik sowieso doen, mijn bijbehorende spaarrekening die ik amper gebruik wordt dan ook opgeheven.

Punt 2 zou ik wel willen, maar misschien komt de ABN er dan achter dat er iets niet klopt en moet manlief daarna ook € 3,-- per maand voor zijn rekening betalen. En hij wil graag zijn privérekening houden. Dus dit doen we maar niet. 

Hebben jullie weleens naar de kosten van jullie betaalrekeningen gekeken? 





11 opmerkingen:

  1. Het viel mij ook op,dat er weer zo'n stiekeme verhoging was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik wissel geregeld van creditcard, momenteel is de vis blue het eerste jaar gratis. Ik zeg het na een jaar weer op. Bankrekening doe ik altijd het soberste (goedkoopste) pakket.

    Gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja en ik vind het hoog. Ik wil voor onze ING rekening ook iets zonder creditkaart. Die gebruiken we al jarenlang niet (heb creditkaart van en voor het werk en we hebben creditkaart van ANWB, voor vakanties)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Creditcard heb ik bij ANWB voor 11,50 per jaar.
    We hadden 3 betaalrekeningen en 1 opgezegd (de goedkoopste van ING voor maar 13 euro per jaar). Maar ik wil de Rabo ook nog weg doen en eerst alles via de SNS doen. Scheelt ook nog weer 30 euro.
    Wat betreft creditcard eerste jaar gratis is ook een goed plan.
    Groetjes BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe kan dit dan, wij hebben een betaalrekening bij abn zonder creditkaart.
    En wij betalen ook 3,00 nu per maand.
    Die is dan volgens mij toch goedkoper.
    Of maakt het niet uit of je wel of niet een creditkaart erbij hebt?
    Wie kan mij daar over inlichten.
    ik vind het een goed idee alles na te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb alles bij ASN omdat je rente krijgt op je betaalrekening kost de rekening mij netto niets per jaar. Ook de creditcard heb ik omgezet van anwb naar asn omdat je verplicht bent een anwb lidmaatschap te hebben a17,50. Is de asn netto toch goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb afgelopen jaar alles bekeken. Toen de creditcard opgezegd omdat wij die alleen maar gebruikte voor het tanken in het buitenland. Dat scheelde best veel. Daarnaast de betaalrekeningen omgezet en pasjes opgezegd.
    Pas één keer heb ik een betaling niet kunnen doen omdat ik geen creditcard meer heb. Dus mis de card helemaal niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een creditcard heb ik niet, nooit gemist. De betaalrekening kan ik niet veranderen, die zit vast aan de hypotheek, anders wordt de rente hoger en dat kost me meer.
    Groetjes, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zat eerst bij de Rabobank waarvoor ik per kwartaal iets van 12 euro betaalde, plus iets voor een Rabo creditcard waarvan ik steeds had gedacht dat die in het pakket zat. Nu betaal ik 1 euro per maand bij de ASB Bank. Maal twee want ik heb twee betaalrekeningen (eentje waar alles op binnenkomt en de vaste lasten vanaf gaan en eentje waar ik maandelijks een vast bedrag op stort als leefgeld). Helaas lukte het toen niet om een nieuwe creditcard aan te vragen, omdat mijn inkomen te laag zou zijn. Heb sinds kort een prepaid creditcard. Ben al met al een stuk goedkoper uit, en het voelt ook veel beter om mijn centen aan de ASN toe te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen