woensdag 27 februari 2013

Haar doneren

Op haar blog las ik over het fantastische initiatief om haar te doneren. Haar doneren, ik wist niet dat het bestond. Ik was gelijk getriggerd en ging naar de site van stichting haar wensen om er meer over te lezen.

Het haar dat je doneert moet minimaal 25cm zijn en niet grijs of geblondeerd. Aan die wensen kan ik wel tegemoet komen. Op dit moment is mijn haar zo'n 25cm lang schat ik, maar kaalscheren doe ik niet, dus dat wordt nog even lekker laten groeien!

En dat ik mezelf niet wil kaalscheren, zegt gelijk genoeg over waarom ik meedoe aan deze actie. Het lijkt me vreselijk om kaal te zijn, ik kan me nu al druk maken over een grijze haar die ik soms vind. En helemaal als kind lijkt het me iets wat vreselijk is, stel je voor dat je als tienermeisje ineens je haar verliest. Hoe zou dat voelen?

Eigenlijk is het voor mij ook heel simpel om hier aan mee te doen. Ik zal het maar bekennen: ik heb een hekel aan de kapper. Al dat gefriemel aan je lichaam en een "verplicht" gesprekje dat je moet voeren en ook nog ongevraagde tips/opmerkingen over hoe je je haar moet verzorgen. Daarom ga ik ook niet vaak hooguit 3x per jaar, laatste keer dat ik geweest ben moet okt/nov zijn. Meestal laat ik het dan vrij kort knippen, tot net op de schouders en dan ga ik pas weer als ik er echt genoeg van heb omdat het te lang is. Mijn coup wisselt dus van half lang - naar lang - naar half lang en zo verder. Soms in een staart, soms los. Redelijk saai dus, maar hier voel ik me goed bij. Soms laat ik weleens wat highlights zetten, maar dat moet ik nu maar even niet doen omdat ik anders niet meer mee kan doen aan deze actie. En ik heb het ook weleens een beetje roodbruin laten verven. In mijn tienerjaren was ik wat extremer wat haardracht betreft. Ik heb het toen weleens echt kort gehad, dat was niet zo'n succes. En in mijn "alternatieve periode" heb ik ook nog geprobeerd om mijn haar zelf groen en later paars te verven. Maar door mijn eigen donkere kleur, was daarvan niet meer te zien dan een gloed.

Maar nu laat ik mijn haar dus lekker groeien. Ik hoop dat het net voor de zomer lang genoeg is. Dan wil wel een lekker kort koppie (ik ga niet te kort, het moet nog wel in een staartje kunnen). Om het te laten knippen maak ik een afspraak bij  één van de deelnemende kappers. Zij wassen het dan, maken een vlecht en knippen het af, helemaal gratis! Naast dat ik dit goede doel hiermee steun, spaar ik dus ook geld voor een kapper uit.

Als het goed bevalt ga ik het misschien wel vaker doen en eens per jaar mijn haar doneren, zo vlak voor de zomer. Voordeel is ook dat ik dan nooit meer geld kwijt ben voor de kapper! Nou ja, behalve dan op het moment dat ik echt te grijs ga worden.....dan is mijn haar helaas niet meer geschikt.

7 opmerkingen:

  1. Ik zit al een tijd te dubben over wel of niet naar de kapper. Maar ook ik las dat bericht bij de Verdubbeldame.
    Toen ik de dag erna voor de spiegel mijn haar stond te borstelen, besloot ik het maar gewoon verder te laten groeien. Ik hou van lang haar, maar ook kort is enorm praktisch (en bleek al eerder bij mijn hoofd te passen). Dus nu laat ik mijn lange haar gewoon langer groeien. Ik ga deze actie ook verdubbelen. Ook al duurt het nog wel even. Voordat we op vakantie gaan, ga ik kijken of het lang genoeg is.
    Maar best goed idee voor een extra berichtje de wereld in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze dochter (18) doneerde vorig jaar haar vlecht van 25 centimeter. Dit na aanleiding van een opmerking van haar vriendin, die op dat moment zelf in de chemo´s zat vanwege leukemie. Ik schreef er een stukje over. Ik noemde het "Het grote metamorfoseavondtuur voor stichting haarwensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig dat je hieraan meedoet en succes met ' haarsparen'!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed initiatief! Ik hoorde er al eerder van maar ben helaas grijs... Het was lang genoeg geweest! Zouden ze er niet wat aan hebben voor mensen die op oudere leeftijd kaal worden? Of is er een andere reden? Jammer, ik ben wel aan een knipbeurt toe. Hopelijk lezen mensen hier erover en worden ze geïnspireerd!
    Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb onder mijn donkerbruine verflaag best veel grijze haren zitten, dus wist niet of ik zelf mee kon doen. Uit navraag bij Stichting Haarwensen bleek dat grijs haar dat je hebt geverfd wel welkom&bruikbaar is. Ik zit zelf nu nog steeds te dubben of ik wel of niet meedoe. Ik neig steeds meer naar 'ja', maar ik heb nu een staartje van 15 cm dus moet sowieso nog 10-15 cm doorkweken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, maar ik ga echt niet verven.
      Marjolijn.

      Verwijderen
  6. Mijn nichtje van 8 doet ook mee. Zij heeft heel lang zwart haar. Ze wacht tot de aktie weer in onze woonplaats wordt gehouden (juni) en laat het dan afknippen. Ik vind het echt heel stoer van haar.

    BeantwoordenVerwijderen