woensdag 20 februari 2013

Weekmenu week 8-9

Morgen kan ik weer mijn geliefde groentepakket ophalen. Vandaag alvast op internet gekeken wat ik kan verwachten.

In het groentepakket deze week:
- veldsla
- oesterzwammen
- romanesco
- koolraap
- wortels

De romanesco zorgt voor een avontuur in de keuken deze week. Romanesco, wel eens van gehoord een soort kool? Ik heb internet er maar eens op nageslagen om te zien wat het precies is en wat je er mee kan. Internet leert me dat het ook wel torentjesbloemkool wordt genoemd is groen/geel van kleur en lijkt, zoals de naam al doet vermoeden op een bloemkool. Ook vond ik dit simpele recept, waar zoontje ook makkelijk mee kan eten. Dus dat gaat het worden!

Romanesco, plaatje van het www


Oesterzwammen ken ik wel, maar kan me niet herinneren dat ik er al eerder mee gekookt heb.  Maar ik denk dat ik toch een lekker receptje heb gevonden.

Do: Oesterzwamstrudel met noten en veldsla
Vr: Pastaschotel met bonen en amandelen (het potje pastasaus wordt vervangen door gezeefde tomaten en wat kruiden)
Za: Romanesco met aardappeltjes en ei
Zo: Linzenschotel met paprika
Ma: Tortilla's met paprika, ui etc. (restverwerking)
Di: Hutspot
Wo: restjes of iets uit de vriezer.

Het gezonder koken begint bij manlief nu wel z'n vruchten af te werpen. Hij had al weer een tijdje (paar maanden) niet op de weegschaal gestaan en was zo ineens 5 kilo lichter. Hij dacht al dat zijn riem aan vervanging toe was, want zijn broeken zakten steeds af. En hij had ook al een opmerking gehad van z'n zus dat zijn buikje weg was. Haha. Helaas gebeurt bij mij zoiets nou nooit. Ik ben nooit ineens 5 kilo lichter, bij mij gaat het veel langzamer, maar ja dat kan natuurlijk ook zo lijken omdat ik veel vaker op de weegschaal sta. En soms is er ineens een kilo ofzo bij, terwijl ik niet eens gek heb gegeten. Ach, ik ga me niet meer druk maken om die kilo's als ik gezond eet en genoeg beweeg geloof ik dat het er uiteindelijk wel vanaf gaat, maar gewoon heel langzaam.

2 opmerkingen:

  1. Dat gebeurt bij mij nou helaas ook nooit spontaan, dat ik ineens vijf kilo lichter ben... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow, ik ben wel spontaan 5 kilo lichter geworden afgelopen winter: geen transvetten en geen E621 meer gegeten.

    En een griepje.. en holte-ontsteking helpen ook:)

    Romanesco is een regelrechte hit hier!

    BeantwoordenVerwijderen