vrijdag 8 maart 2013

Belastingaangifte

Deze week heb ik de belastingaangifte gedaan. Deze doe ik eigenlijk sinds een jaar of 5 gewoon zelf, eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk als je er gewoon even voor gaat zitten. Gedurende het jaar gaan de benodigde papieren al in een mapje en dan is het gewoon nog een kwestie van controleren, optellen en invullen.

Ik had gedacht dat we misschien wel wat ziektekosten terug konden krijgen, want we hebben afgelopen jaar toch behoorlijk wat onkosten gemaakt. Nou helaas, niet dus. De drempel is te hoog, in ons geval bijna 1500 euro en laten wij nu 1450 aan kosten hebben gehad die niet vergoed zijn. Beetje jammer, maar helaas. Ik lig er gelukkig geen nacht wakker van. Maar wel jammer dat het best veel tijd kostte om alles op te tellen, ook gemaakte vervoerskosten e.d. en dat dan aan het eind van de berekening blijkt dat het niks oplevert.

Verder afgelopen jaar geen bijzondere dingen, met de jaaropgave van onze werkgevers en het overzicht van de betaalde hypotheekrente en woz-waarde kon ik alles verder invullen. Ik weet dat ons spaargeld net niet boven de rendementsheffingsgrens kwam, want dat hou ik altijd goed bij en verder geen andere aftrekposten.

Toch krijgen we, ondanks de voorlopige teruggave, nog 900 euro terug. Bij de verdeling een beetje gespeeld met de getalletjes om een zo hoog mogelijk bedrag terug te krijgen. Dat leverde toch nog ruim 50 euro extra op.

Doen jullie je belastingaangifte altijd zelf?

8 opmerkingen:

  1. Wij deden t afgelopen weekend de aangifte. Ik krijg nu toch wel wat terug, omdat we dit jaar heel veel kosten hadden. Dus 400 terug, eindelijk. Afgelopen jaren zat ik er net als jij telkens net 50 euro onder....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik laat hem invullen door iemand , dat kost 50 euro als ik wat terug krijg anders is het gratis, dit jaar krijg ik niets terug omdat de eenouder korting voor mij niet meer geld ,vorig jaar zat de grens voor korting op kinderen die na 1983 geboren waren ,dit jaar was de grens ineens op kinderen die na 1993 geboren waren. mijn dochter is in 1988 geboren en dus helaas pindakaas , nu woont mijn dochter nog thuis en volgt een opleiding die zij betaaltd van de studiefinanciering, ook haar verzekering betaald ze zelf en andere persoonlijke uitgaves, maar verder betaal ik alles ,het kromme is wel dat haar inkomen wel bij mijn inkomen opgeteld word en ik daardoor minder huurtoeslag ontvang ,terwijl zij niets bijdraagt aan de vaste lasten en ik dus helemaal geen voordeel van haar inkomen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat mijn belastingaangifte doen. Heb het altijd zelf gedaan tot na het eerste jaar van mijn bedrijf. Toen heb ik het tot zeer grote tevredenheid uitbesteed aan een zeer bekwame vakman. Hij kent (uiteraard) alle ins en outs, dat geft mij veel rust. Waardeloos dat die drempels zo schrikbarend hoog zijn, 1.450 euro zelf moeten betalen aan ziektekosten kan niet iederen opbrengen, zeker niet naast de 'gewone' lasten voor de zorgverzekering...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De belastingaangifte doe ik altijd zelf. Dit jaar zijn er weer veel ingewikkelde veranderingen zoals het omzetten van een bankspaarhypotheek naar een lineaire hypotheek. Door afkoop van de Spaarrekening Eigen Woning (SEW) voldeed ik niet aan de regeltjes en moest ik berekenen van het rendement is geweest op de SEW.

    Dat laatste is eigenlijk heel eenvoudig: neem het laatste saldo van de SEW en trek daar vanaf alle premiebetalingen (inleg). Wat over is, is het rendement. En dat moet je opgeven want daarover betaal je dan belasting.

    Vreemd genoeg kon mijn geldgever, de Rabobank, mij niet zo snel een overzicht geven van dat rendement, en het stond ook niet in de afkoopovereenkomst. Merkwaardig, want je zou denken dat vrijwel iedereen die zo'n SEW beëindigt de informatie nodig heeft voor de aangifte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn vader was vroeger register accountant, en ontfermt zich er over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. door ons eigen bedrijf doet een boekhoudkundig kantoor het voor ons. 2011 wordt nu afgehandeld....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb altijd de belastingaangiftes gedaan en hoop dat nog een aantal jaren te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe het altijd zelf en krijg altijd geld terug. Blijkbaar doe ik het zo gek nog niet ;-) Bij mij is hij ook de deur al uit, het kan maar weg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen