dinsdag 19 maart 2013

No impact week: Dag 1 consumeren

Ik heb me door haar laten overhalen om mee te doen aan de "No impact week". Een leuke uitdaging om een week weer eens kritisch naar onze impact te kijken en misschien nog wat leuke nieuwe dingen in ons steeds meer groener wordende leefstijl door te voeren. Maar ik kwam er later pas achter dat dit helemaal niet handig gepland was, die week waren we op vakantie. Het was nou ook weer geen high impact vakantie, maar wel eerder low impact dan no impact. Ik kreeg gelijk een schuldgevoel over me heen en adopteerde een strobaal om mijn "schuldgevoel" af te kopen.... maar het zat me toch niet lekker.

Ik ga proberen om alsnog een "No impact week" te doen, maar dan niet in een week, maar op mijn eigen tempo. Op de site kan ik alle informatie terughalen en is te zien dat elke dag in het teken staat van een ander thema. Ik pak eruit waar we nog iets mee kunnen, maar de eerste dag laat al zien dat we veel al doen.

Vandaag is mijn dag 1 die staat in het teken van Consumeren of eigenlijk eerder consuminderen. Deze week "mag" ik niks nieuws kopen en als ik er niet onderuit kan, moet ik een alternatief bedenken. Volgens mij MOET ik niks kopen, behalve voedingsmiddelen.

Verder ga ik deze week het afval bewaren en gescheiden in plastic zakken (papier, plastic, glas, gft, rest, etc.). Dit is voor de volgende opdracht waar je afval onder de loep wordt genomen. Het afval scheiden deed ik al, maar om het in zakken te doen is misschien wel confronterend om te zien wat het aan het eind van de week is. Dit is een goed moment om mijn Bokashi weer in gebruik te nemen, zodat ons gft-afval tenminste helemaal wordt gerecycled tot compost.

Ook worden er nog een aantal tips/ideeën gegeven:

Hoe groen is jouw bank?
Nou wij hebben een 2e hands gratis bank van mijn tante, die we al weer een jaar of 10 gebruiken en daar komen om de 2-3 jaar nieuwe plaids op ;-) Of bedoelen ze die waar mijn centjes op staan? Je kunt je bank checken op eerlijkebankwijzer.nl. Wij hebben een afweging gemaakt van kosten, rente en groen en daardoor gekozen voor een combinatie tussen ASN en Moneyou voor ons spaargeld. Natuurlijk zou het nog groener kunnen...maar dat is de keuze die wij maakten en waar we achter staan.

Kleding kan je ruilen via Little Green Dress  en We love swoppen 
Deze twee sites kende ik nog niet en ga ik zeker in de gaten houden. Langzaam maar zeker ben ik aan het afvallen en bereik ik weer mijn gewicht van voor de zwangerschap (jeeh mijn eerste jeans van voor de zwangeschap kan al weer aan). Kleren in die maat heb ik nog voldoende liggen. Mocht de wijzer nog verder naar links gaan, dan is dit zeker een optie!

Wil je kinderkleding ruilen dan kan dat via krijgdekleertjes!
Ik ben sinds de oprichting al bij krijgdekleertjes betrokken. Tot nu toe heb ik met succes 2 pakketten gekregen en 1 gegeven.

Spullen delen? Kijk eens naar Peerby 
Deze site kende ik nog niet. Ik kende alleen de site spullendelen, maar heb die eigenlijk nog nooit echt gebruikt. Ik heb me nu aangemeld via FB en hoop zo dat ook mijn vriendenkring actiever wordt in het delen van spullen. Ik heb laatst wel een zwangere vriendin een hele lijst gestuurd met spullen die ze mag lenen. Het zij dingetjes voor de eerste maanden die je niet lang gebruikt: badje, wiegje, kruiken, badzitje etc...


De eerste dag valt me eigenlijk heel erg mee. Veel doe ik al en ik heb een paar leuke nieuwe sites ontdekt en een aantal punten voor op mijn lijstje die ik binnenkort moet oppakken. Aan het eind van mijn "No impact week (of eerder maand) zal ik nog een evaluatie doen van wat er daadwerkelijk is gedaan.

1 opmerking:

  1. Het is best lastig, hé, om alles uit te voeren zoals je het je had voorgenomen. Ik heb af en toe behoorlijk gesmokkeld, maar er is ook heel veel wel gelukt. Ben er ook over aan het bloggen. Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen!

    BeantwoordenVerwijderen