donderdag 18 april 2013

Brownietijd

Ik hou nooit bij wanneer ik nou ongesteld was en wanneer ik het weer zou moeten worden. Sinds een half jaartje voor de zwangerschap van zoontje ben ik gestopt met de pil en voel me daar veel beter bij. Ik heb geloof ik een vrij korte cyclus, voor mijn gevoel zit er nooit een maand tussen, maar eerder 3-4 weken.

Maar ik weet het altijd precies wanneer het weer bijna zover is. Een dag of 2 ervoor heb ik koppijn, daarna krijg ik 2 dagen zin in alles wat los en vast zit en moet ik mezelf bij de koelkast wegtrekken, kan ik beter niet naar de super gaan, omdat ik dan met allemaal junk thuiskom. En om me nog beter gehumeurd te voelen krijg ik ook nog puisten in mijn gezicht.

Eergisteravond was het weer zover. Ik had ik zo zin in zoetigheid, maar (gelukkig) niks in huis. Nou ja, wel 3 witte paaseitjes die ik niet blief en een aantal soyabella chocolade repen waar ik een stuk of 8 van had gekocht omdat ze super voordelig waren bij natuurlijkgoedkoop, 25 cent per stuk geloof ik. Ik had ze nog nooit gegeten, maar ik vond het smerig, niks om mezelf mee te verwennen. Dus ik besloot dat ik het dan maar ergens in moest verwerken.

Ik zocht een beetje op internet naar een redelijk gezond brownie recept. Ik heb het recept een beetje aangepast, want had niet alles in huis. Het maken ging ook niet zo lekker, ik vergat de boter gelijk te smelten met de chocola en heb die dus pas op het eind toegevoegd.

Mijn ingrediƫnten werden:
110 gram pure chocola soyabella
125 gram roomboter
100 gram palmsuiker
2 eieren
1 zakje vanillesuiker
100 gram amandelpoeder (is dat hetzelfde als amandelmeel?)
snufje zout

Ik had geen vanille-extract, maar wil dat binnenkort toch eens gaan maken. Maar eens een fles wodka kopen.

Vervolgens heb ik de chocolade gesmolten, de palmsuiker en vanille suiker toegevoegd doorgeroerd, daarna de eieren erbij en als laatste de amandelpoeder en snufje zout.  O'ja en toen kwam ik erachter dat ik de boter vergeten was dus die nog even snel gesmolten en er door geroerd. Vervolgens in een kleine rechthoekig bakblik en 20 minuten in de oven op 175 graden.



Het rook lekker en smaakte ook zeker goed. Wel een beetje anders van smaak als de brownie die ik gewend ben, maar zeker niet minder lekker. Manlief vond het niet zo'n succes, dus lekker meer voor mij! Het bakblik was denk ik iets te groot, want het was nogal een dunne brownie geworden. Wat me wel opviel is dat ik er niet van door bleef eten. Brownie is natuurlijk best wel machtig, maar ik had na 2 kleine stukjes echt genoeg. Dus de rest bewaren we lekker voor bij de koffie ofzo. Of misschien vries ik ook nog wel een beetje in voor de volgende food craving.

Het recept is zeker voor herhaling vatbaar, maar dan probeer ik het eens met kokosolie. 



5 opmerkingen:

  1. Wat goed,dat je trek al snel bevredigd was.Misschien een maandelijkse herhaling?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik het 'ergst' vind aan je foto, is het uitstekende hoekje rechtsboven aan de brownie... Dat nodigt en daagt mij uit om een vreselijk groot stuk af te snijden! Helaas is het voor mij 'maar' een foto en geen realiteit... *lekkere trek wegslikkend*. Zoooo lekker, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit!
    Zo zal ie zeker en ast ook smaken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit! Ik maakte gisteren toevallig ook brownies, maar dan met kidneybonen ipv meel en met agavesiroop. Waren erg geslaagd! Helaas vond zoontje dat ook en moest ik dus delen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen