maandag 15 juli 2013

MoestuinMaandag (deel 14)

Afgelopen week weer veel gezaaid en geoogst. Ik vulde een aantal bakken en leeggekomen vakken met zaad van: Rucola (wilde en gewone), radijs, sla, gele melde, dille, spinazie en citroenmelisse.

Nieuw zaaigoed en nog een bak sla, lente-ui en wat paksoi

Ik heb de (snack)paprikaplantjes die nog binnen stonden nu toch buiten gezet. Met het warme weer houden we het rolluik op de slaapkamer overdag dicht en krijgen ze geen zon. Omdat ik geen andere zonnige plek had, staan ze nu dus in de tuin her en der verspreid. Gelukkig lijken ze zich weinig aan te trekken van de verhuizing.

Snackpaprika

Paprika
En deze snackpaprika's stonden al buiten,  zien er een stuk steviger uit

Ik oogstte volop frambozen. Het werd te veel om zo op te snoepen of voor 's ochtends in de yoghurt, dus nu heb ik ook een gedeelte in de vriezer zitten om later te verwerken. De zwarte bes is bijna leeg en alle bessen zitten in de vriezer. Bij elkaar is het nu 300 gram, genoeg voor een potje jam denk ik zo.
Verder aten we nog een handvol aardbeien uit eigen tuin en nog wat sla en kruiden. Van de week weer tijd voor een omeletje met snijbiet als lunch.

Volop frambozen

Alles groeit goed. De aardbeienplanten laten al volop uitlopers zien, dus tijd om die ik een pot te zetten.

Slechts 3 aardbeien, maar wel volop uitlopers

De eerste rijpe tomaat: Golden Nugget, deze blijven geel.

In deze pot zit een andere soort: black cherry, die worden een beetje paars zwart


Ook ineens 2 extra tomatenplanten, die onder het tafeltje uitpiepen. Vorig jaar stonden hier de tomaten en toen zijn er een paar rottende vruchten op de bodem beland, ben benieuwd of deze planten nog op tijd vruchten krijgen.

En nog zo'n plekje waar van alles spontaan is opgekomen:

Lavendel, aardappels, framboos en
die courgette had ik een zaadje van hier in de grond gestopt, toen er nog niks stond ;-)

De courgette doet het super! Nog geen bloemen, maar ik heb zo'n gevoel dat dat niet lang meer duurt.
De andere courgette, met op de voorgrond nog wat komkommerkruid
en links met dat gele bordje erbij een komkommerplantje.
Schattig hè dit andere komkommerplantje. Komen kleine komkommertjes aan.

De pompoenen zien er stevig en groot uit. Er zijn al kleine vruchten te zien, maar eerdere vruchten gingen rotten, zullen deze het wel overleven? Ze woekeren behoorlijk, dus probeer ze een beetje tussen de potten en bakken te geleiden.
Pompoenplant, rechts in de bak nog 3 brocolliplantjes

Nog meer pompoen

Pompoenen in wording?

Koolrabi

Zegekruid, dat als ik niet uitkijk onze hele tuin overwoekert
Manlief bekommert zich om zijn Hopplanten. Vorige week troffen we daar luis in aan en heb ik de hop vervolgens behandeld met water met afwasmiddel. De luis is sterk verminderd, maar wordt nu ook bewoont door een ander beestje dat luis eet: larven van het veelkleuring Aziatisch lieveheersbeestje. Dit insect werd ingezet als biologische bestrijding tegen luis in België, maar vormt nu een bedreiging voor inheemse soorten. Manlief deed een onderzoekje hierover op internet; lees hier zijn blogje erover.

larven van het veelkleurige Aziatisch lieveheersbeestje op de hop
En als je zo alle mooie plaatjes ziet lijkt het nu vrij netjes in onze tuin, maar niks is minder waar:


Zoontje kreeg dat fietsje gratis van een vriendin van mij die er vanaf wilde. Gisteren kregen we ook nog een gratis tweedehands tractor die nu in de schuur staat te wachten. Eigenlijk is al het buitenspeelgoed tweedehands, prima hoor. Gisteren sneuvelde er ook al een kiepwagentje, die ging lekker gelijk de kliko in, geen rotgevoel over, want het ding was ook gratis.

Eindelijk hebben we de droogmolen in de grond gezet, stond al 1,5 jaar in de schuur te wachten op een plekje. Vanmiddag kan er mooi de luierwas aanhangen.

We gaan zo een fietstochtje maken: even langs de gemeentewerf om de luiers en plastic weg te brengen. Plastic groeit hier echt razend snel omdat zoontje elke dag 3 flesjes dieetvoeding drinkt. En de wegwerpluiers zijn alleen voor 's nachts, maar met dit weer ook wel lekker om niet te lang te laten liggen. Daarna gaan we even naar de drogist voor eco billendoekjes, die gebruiken we weinig, meestal wasbare doekjes. Maar soms toch wel handig, ook met oog op de vakantie. En daarna nog even langs de kringloop, waar ik verwacht mezelf weer in te moeten houden om niet met allerlei nieuwe zooi thuis te komen.

2 opmerkingen:

  1. Herkenbaar ik moet ook niet te vaak naar de kringloop. Ik had ook zo n kar ideaal vond ik dat er konden achterin boodschappen. Trouwens die droogmolen is ook echt ideaal ik heb het er zelfs in de winter er was aan hangen! Maar in de winter gaat het zeker de zolder op. En de droger gaat eruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat groeit allemaal weer prima! Grappig is dat, ik zie bij anderen steeds dingen die ik ook wel in de tuin had willen hebben. Komkommer en paprika - op de lijst voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen