zaterdag 7 september 2013

Energieafrekening

Vlak voor de vakantie viel nog even de eindafrekening van onze energieleverancier in de virtuele bus. Ik was wel heel benieuwd aangezien dit de eerste afrekening is met verrekening van onze winddelen.

De 3 winddelen kostten me begin dit jaar € 1053,--, maar nu heb ik hier in een half jaartje € 50,75 van terugverdiend, dus dat komt overeen met de terugverdientijd van 10,5 jaar. Mooi op schema volgens de berekeningen.

Ondanks dat ons verbruik iets hoger ligt dan vorig jaar, krijgen we toch nog € 110,12 terug, een leuke meevaller. Wel is ons voorschotbedrag bijgesteld van € 92,-- naar € 95,--. Ik denk dat ik dat maar zo laat. Ik krijg liever een klein beetje terug, dan dat ik bij moet betalen.

Ons huidige verbruik ligt op 2005 kwh (was 1726 kwh) en 919m3 (was 834m3). Het hoger gasverbruik kan ik verklaren: We hebben natuurlijk best een koude winter gehad en de cv heeft hier nog wel tot ergens in april aangestaan. En met een klein mannetje in huis en ik die meer thuis ben, valt het me eigenlijk nog wel mee.

En ook de stijging van het stroomverbruik valt me nog mee. Sinds een jaar gebruik ik wasbare luiers, dus worden er meer wassen gedraaid. Helemaal ook met het bijna dagelijks spugen van zoontje werd er soms wel dagelijks gewassen. Ook gebruik ik de stofzuiger vaker, staat de laptop en/of radio overdag vaker aan en wordt de oven vaker gebruik o.a. voor broodbakken.

Toch wil ik weer even goed opletten, ik wil niet dat het verbruik nog meer toeneemt. De 2e koel-vriescombinatie hebben we voor de vakantie weer uitgezet, dus dat zal al wat schelen. Ben benieuwd hoe lang ik het dit najaar kan rekken alvorens ik de cv weer aanzet.

9 opmerkingen:

  1. Toch is je verbruik laag. Wij hebben gaskachels en fornuis en verbruiken een 400 kuub meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je verbruik echt supernetjes, met 3 personen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind jullie verbruik voor een gezin van 3 personen ook heel laag. Goed gedaan...liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, wat knap ! Hoe doe jij dat ? En dan bedoel ik vooral die lage gasrekening. Hoef je hier niet uit de doeken te doen hoor. Maar ik vind het gewoon heel knap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil het best uit de doeken doen hoor, want volgens mij doen we niks speciaals. We hebben een hoekhuis uit de jaren 80 en sinds we het kochten wel geïnvesteerd in isolatie. Bijna alles is dubbelglas en kunststofkozijnen, de laatste paar laten we dit najaar vervangen. We hebben vloerisolatie aangebracht en folie achter de radiator en de verwarmingsbuizen die langs de buitenmuur lopen ook van isolatie voorzien. We hebben alleen een thermostaat in de woonkamer en die probeer ik niet hoger te zetten dan 19 graden en een uur voordat we naar bed gaan uit te doen. In de andere vertrekken staan de radiatoren vrijwel altijd uit. We hebben vorig najaar de cv laten vervangen, dus deze nieuwe zal ook wel een stuk zuiniger zijn.
      We koken op gas, maar zodra iets kookt, draai ik het gas gelijk lager. Verder douchen we niet dagelijks. De laatste tijd nemen we wel regelmatig een bad, maar dan maar met een 15cm water erin en gaan we om de beurt in bad met zoontje. Dat is niet alleen gezellig, maar bespaart natuurlijk ook best wel wat.
      Voor mijn gevoel dus niet echt speciale dingen, meer de gebruikelijke energiebesparingstips.

      Verwijderen
    2. Samen met jullie bewuste gebruik van verwarming en douche werpen deze investeringen dus wel hun vruchten af ! Goed van jullie.

      Verwijderen
  5. Goed hoor!!!

    Maar er is altijd baas boven baas :) wij redden het met 1800 KW/h en 500 m3 gas per jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen