vrijdag 11 oktober 2013

Ik ben weer aan het ruimen geslagen

Op diverse blogs lees ik dat er mee wordt gedaan aan d'ruitdaging. Nu heb ik mezelf daar niet voor aangemeld, want las er pas te laat over, maar ik ben wel weer begonnen met ruimen, ruimen en nog eens ruimen. Het gaat me steeds beter af om spullen weg te doen. Ik merk hoe heerlijk de ruimte is en hoe rustig ik daar van word.

Kasten die ik eerder al doorlopen heb, loop ik nog eens door en het valt me op dat spullen waar ik eerst nog geen afstand van kon doen, ik nu moeiteloos wegdoe. Ik ben me steeds meer bewust dat ik al die spullen niet nodig heb om gelukkig te zijn en dat ze me eigenlijk misschien juist meer last geven dan plezier.

Vandaag heb ik weer een hoop verzameld voor op MP, de weggeefhoek, kringloop of voor wie dan ook, als het mijn huis maar uit is. Er staat nu weer behoorlijk wat klaar om ons huis te verlaten:


  • 9 kookboeken
  • 1 tv-video combi
  • 3 scanners (vraag me ook niet het hoe en waarom)
  • een videorecorder
  • een halve doos kleine rotzooi
  • een telefoon
  • aantal sieraden


De stapel kookboeken ging op MP. Ik had een paar maanden geleden mijn verzameling al gehalveerd, maar ik vond dat ik met nog wel minder kookboeken toe kan. Meestal zoek ik recepten toch op internet. De kleine rotzooi gaat mee naar de rommelmarkt volgende maand en de rest ging op de weggeefhoek van FB.

Maar als ik naar de zolder kijk, zinkt de moed me in de schoenen. Er staan nog zeker 15 verhuisdozen van manlief, terwijl er bijna niks meer van mij staat, alleen wat ik echt wil bewaren. En we willen de zolder toch binnenkort gaan (laten) verbouwen, zodat we de ruimte ook echt kunnen gebruiken. Dan kan ik daar gewoon de was ophangen terwijl ik zoontje meeneem naar boven en hij daar kan spelen met bijvoorbeeld zijn treinbaan. Nu durf ik hem niet mee naar zolder te nemen er staat overal rommel en liggen spijkers e.d. Dus de was ophangen kan ik alleen doen als hij op bed ligt en dat is gewoon niet praktisch.

Daarnaast vind ik het gewoon jammer dat die ruimte nu alleen gebruikt wordt als opslag, terwijl het zo'n mooie grote zolder is. Ik heb manlief aangespoord om ook eens te ruimen, maar ja meestal loopt dat toch uit op een soort van onbegrijpelijke discussie, zodat ik mijn mond maar weer hou. Gelukkig komen er straks op zolder schotten en kan hij daar zijn zooi kwijt en dan interesseert het me niks als hij daar in geen 100 jaar inkijkt. Dus hij mag ze straks lekker gaan sjouwen naar een verdieping lager als ze met de zolder aan de slag gaan en daarna weer terug naar boven sjouwen, ik ga me daar niet druk over maken.

Maar toch wel een kleine overwinning vandaag behaald; ik heb hem overgehaald die 3 scanners weg te doen, want die gebruikt hij echt nooit en wat moet je er met drie? En nog een zak kleine rotzooi waar hij niks mee doet, mag weg en neem ik mee naar de rommelmarkt. Nou ja in ieder geval toch iets bereikt.

Verder hebben we eindelijk een bedrijf gevonden wat de kunststofkozijnen komt plaatsen in de keuken, badkamer en 3e slaapkamer. We hebben nu maar gekozen voor een bedrijf dat is aangesloten bij het VKG, zodat mocht het bedrijf failliet gaan of er andere problemen zijn we daar nog kunnen aankloppen. De kozijnen worden begin december geplaatst, ik hoop dat we daarna meteen door kunnen met de zolder. Dan zit er eindelijk een beetje schot in de zaak. En ondertussen gaan we gewoon lekker door met ruimen, ruimen en nog eens ruimen.

10 opmerkingen:

  1. Opruimen is altijd een gebed zonder einde, vind ik ;) Dingen waar ik nu nog geen afscheid van kan nemen, kan ik over een half jaar opeens wél weggooien (gek eigenlijk!)

    Maar ik moet zeggen: die d'ruitdaging helpt wel enorm! Het is wel een goede motivatie en ze legt ook goed uit hoe je bepaalde opruim-taakjes het beste kunt aanpakken.... Ik ben er dus wel blij mee :)

    Je kan jezelf trouwens nog steeds opgeven hoor.... Kan je nog meedoen met de laatste 2,5 week. :) En als je wilt heb ik de mailtjes van de eerste weken ook nog in mijn mailbox staan, dus die opdrachten kan ik je zo doorsturen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo jij bent ook lekker bezig geweest. Wij/ik ook. Maar je zegt dat je alleen de was kunt ophangen als je zoon ligt te slapen. Dat zou ik toch echt anders regelen. Mijn dochter is 16 maand en die gaat mee naar boven en zet ik in haar bedje met wat speelgoed en dan kan ik boven aan de gang, ook op zolder. Of ik laat haar beneden, soms in de box en soms gewoon over de vloer. Er ligt hier niks waar ze niet aan mag komen, hoogstens liggen de afstandsbedieningen op een ander plekje, maar als je haar vraagt waar ze ze heeft gelaten zoekt ze ze wel weer op:-) Mijn dochter slaapt overdag niet zoveel (max 1 uur) dus dat zou betekenen dat ik echt helemaal niks kan doen op een dag. Zal mijn man blij mee zijn :-)
    Succes verder met opruimen, ik ben hier bijna klaar.
    Fijn weekend

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, elk kind is denk ik anders, die van mij is zoals sommige noemen een "druk kind" en heeft echt geen zitvlees. Hij kan ook moeilijk lang met iets rustig spelen. In de box zitten heeft hij eigenlijk nooit gewild en in bed spelen met iets doet hij ook niet. Daarnaast vind ik het bed ook om te slapen en wil ik hem niet verwarren om hem daarin te zetten als hij niet hoeft te slapen.

      Beneden kan hij ook niet zoveel aanrichten. Maar hij kan bijvoorbeeld wel bij 2 plantenbakken met hydrokorrels. Die kan ik echt niet verplaatsen want, geen ruimte en die 2 zijn loeizwaar. Hij klimt ook op kasten/bank e.d. en valt ook daarvan af als ik niet oplet.

      Dus in ons geval zou dat echt niet werken. Ik neem hem weleens mee naar onze slaapkamer als ik daar wil opruimen, maar meneer trekt dan alles net zo snel omver enzo, dat ik daar niks mee opschiet.

      Zoontje slaapt overdag nog wel 2-2,5 uur, dus dan kan ik best nog wel wat doen. Alleen boven stofzuigen lukt dan niet, want dan wordt hij wakker. En de rest van de activiteiten heb ik zoveel mogelijk naar beneden verplaatst. En anders jammer dan! Ik ga mijn kind niet een half uur in zijn bed laten krijsen omdat ik zo nodig een schone badkamer wil hebben....maar elk kind is anders denk ik.

      Verwijderen
  3. Irritant van je man. Niet die zooi an sich maar snap je plannen met de zolder. Was hier ook wel: waarom doe je dat nou weg, dat komt toch nog wel eens van pas? Puntje bij paaltje was het dan altijd zoek als je het nodig had of bleek het net niet het goeie kabeltje / restje verf / je weet wel. Of kapot, want oh ja, daarom was het afgedankt.

    En drie dozen schoolboeken waar ie nooit meer in keek... dacht ja doei, ik leg jou ook nooit een strobreed in de weg met jouw hobbies (auto, modelbouw, auto poetsen, audiomeuk, cd's, platen ect), dan kan ik best eens wat opruimen. En tassen vol met snoeren, muziekapparatuur terwijl ie dat al acht jaar niet meer deed....

    Maar ja, dat ligt bij iedereen natuurlijk anders.... en uiteindelijk is ie ook wel blij dat we als we nog eens gaan verhuizen geen zeecontainer nodig hebben voor onze crap...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik denk ook weleens misschien moet ik gewoon spullen van hem wegdoen, want waarschijnlijk merkt hij het toch niet eens.
      Hij moest een nieuw paspoort en vraagt dan aan mij of hij nog pasfoto's heeft. Tja, ergens in de verhuisdozen op zolder??? Heeft hij nieuwe laten maken en een week later vond ik ze dus inderdaad op zolder nog wel bovenin een verhuisdoos. Dat is pas zonde dan, toch weer 10 euro weggegooid.
      Maar ben bang dat als ik het echt doe we toch wel erge ruzie krijgen. Hij heeft ook een vorm van autisme denk ik (al werd het vroeger nog niet zo benoemd, maar wel speciaal onderwijs enzo) dus hij kan ook soms erg vreemd reageren, vind ik moeilijk om in te schatten.

      Verwijderen
    2. Ik zou echt voorzichtig zijn met dingen wegdoen zonder overleg, dat is bij mijn man zo'n grote no-no dat zijn vertrouwen in mij zou worden aangetast als ik dat achter zijn rug deed. Ook hier is het zo dat ik al vijf slagen opruimen door mijn eigen spullen heen ben, terwijl hij er nu pas langzamerhand aan toe is om met de eerste slag te beginnen. Maar ook mijn man komt uit zo'n bijzonder familie met meerdere Aspergers etc. Niet gaan morrelen aan zaken die een gevoel van veiligheid, orde en overzicht geven, tenzij hygiene en veiligheid in het geding zijn. Het is net zo goed zijn huis als het jouwe. Maar de frustratie is wel heel herkenbaar hoor!

      Verwijderen
  4. dames dames hier een tip van een oude rot in het vak opruimen,
    jij ruimt op en zet ALLES wat weg gaat/geven/kringloop/mp/ whatever in de gang. daar loopt je lieveling elke dag langs de "rommel ". dat gaat hem irriteren of nieuwsgierig maken, hij krijgt belangstelling voor je actie , want daar heb je hem nog niet bij betrokken. je verteld wat het met je doet en laat het daarbij, bijvoorbeeld, ik voel me heerlijk bevrijd en rustiger worden. je man denkt na ( dat doen mannen in hun eigen tijd ) en na een paar dagen ( eerlijk de waarheid ) begint hij ook te rommelen. Niet dat het lukt hoor dat je man gaat ruimen, maar dat moment is het beste om je hulp aan te bieden. !! Dames succes !! Geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou misschien moet ik dat ook eens proberen, maar hebben niet zo'n grote gang, hihi....
      Ergens blijf ik hoop houden dat hij toch een keer het licht ziet. Ik heb mijn hulp al aangeboden dat ik wel wil gaan sorteren en wat ik denk dat wegkan apart leggen, zodat hij het nog kan bekijken etc. Staan nu bijvoorbeeld boven ook nog 2 van die loeizware beeldschermen met achterkant, waar hij ook al jaren niks meer mee doet, maar die mogen dus absoluut niet weg van hem. En de bijbehorende systeemkasten moeten eerst nog de harde schijven uitgehaald, want belangrijke informatie. Maar doen, doet hij niet. Echt ggrrr.... zo dat spuien lucht wel op en hij leest ook mee, dus misschien valt het kwartje.

      Verwijderen
    2. Bij ons heeft het geholpen dat ik de zaken voor hem klaarzette om de gegevens van de systemen te halen. Dus de spullen op de eettafel zetten met alle snoeren en kabels er bij. En een lekkere kop koffie. En mee gaan denken over het veilig afvoeren van harde schijven zodat een ander niet bij de informatie kan (tip: meerdere malen doorboren met grote boor, of bij een garage grote magneet op laten zetten). Overleg over een moment waarop het hem zou schikken. Meestal wil ik graag dat iets gebeurt als het in me op komt, maar ja dan heeft hij iets anders aan zijn hoofd. Marion zei ook al: mannen denken in hun eigen tijd.

      Verwijderen
  5. Goed bezig! Ik herken helemaal dat er steeds meer spullen weg mogen. En inderdaad, manlief is op die manier ook te motiveren. Ik was de hele avond in de weer met het uitmesten van het dressoir in de woonkamer. Alles lag op de grond. Ik was geinspireerd door het boek Opruimen. Wat voor mij een eye-opener was, was om per kamer te bedenken welke activiteiten je daar allemaal onderneemt en welke spullen je daarbij nodig hebt. Berg die spullen bij elkaar op in diezelfde ruimte. En met als treffend voorbeeld: je hoeft dus de foto-albums die je eens in de drie jaar een keer openslaat, echt niet in de woonkamer te bewaren. Voor mij de perfecte tip, want ik had opeens heel veel ruimte in mijn dressoir voor de spullen die ik vaak nodig heb om bv. mijn administratie in de woonkamer te doen.

    In elk geval begon mijn man opeens de werkkamer helemaal uit te mesten. Het was de grootste rommelkamer, maar de volgende dag was het de netste kamer van het huis!

    BeantwoordenVerwijderen