woensdag 29 januari 2014

Ik doe lekker mee met de minimummaand

Ook ik ben geïnspireerd geraakt door het lezen van diverse blogs over een minimummaand. In januari is het geld er hier uitgevlogen en gisteren deden we daar nog een schepje bovenop om wat van de sale in te slaan aan kleding en schoenen. Door te veel privégebruik met de lease-auto was het salaris deze maand 1/3 van het normale salaris en dat hakt er dan wel even in. Gelukkig staat er genoeg op de spaar om aan te vullen, maar toch wil ik proberen dit aanvullen te beperken als het even kan. Dus een minimummaand sluit hier perfect bij aan.

Eind van de week gaan we een weekje weg met familie, dat gaat toch nooit samen met een minimummaand zul je denken. Eh ja, misschien niet, maar alle boodschappen voor die week worden morgen bezorgd en betaald, de kosten van het huisje zijn al betaald en verder blijven we vooral op het park, omdat daar genoeg te doen is voor de kleintjes en ik ook wel weer eens lekker met een boek wil zitten. Dus eigenlijk verwacht ik die week al vrijwel niks uit te geven, alleen een borg terug te ontvangen aan het einde. Een beetje valsspelen misschien, maar tja dit is nu eenmaal gepland en dit keer pakt het uit in ons voordeel...meestal werkt het andersom, ga je op dieet en loop je tegen dat etentje aan dat al gepland is. De biobezorger komt hier elke week, maar volgende week sla ik dus al een weekje over, omdat we er dan niet zijn. En we maken deze week nog even de restjes thuis op, zodat dat niet ligt te verschimmelen als wij er niet zijn.

Vandaag maar vast een goed begin gemaakt door een reuze pompoen te verwerken. Deze lag al een tijdje in de schuur te wachten en was ik eigenlijk een beetje vergeten. En toen zag ik begin deze week ineens schimmelplekjes, dus tijd voor actie. Ik sneed de vieze stukken weg, een heel karwei dat wel. Ik kon nog net al het afval in de groene bak gooien voordat deze werd geleegd. De groene bak zat tjokvol, dat is mooi aangezien je hier per lediging betaalt. Het verwerken van de pompoen kostte me een hele ochtend, maar leverde me ca. 6 liter pompoenpurree op en dat voor een onbespoten pompoen die slechts 2 euro kostte niet gek. Er staat dus weer genoeg in de vriezer om soep, brood en vast nog andere lekkere dingen van te maken. Het kookvocht ging bij een pompoensoepie die iets te dik was uitgevallen.



Maar er ligt nog veel meer in de voorraad dat nodig eens gebruikt moet worden. Helaas gaat het meeste niet zo goed samen met mijn 40dagensuikervrij uitdaging, maar die is 10 februari ook aLl weer voorbij, dus daarna kan ik weleens weer iets met suiker eten. Het zijn geen echte suikerbommen hoor, maar dingen als potjes kidneybonen waar dan toch suiker in blijkt te zitten e.d. als ik die goed afspoel denk ik dat de schade beperkt blijkt. Het is toch nog wel een klein fortuintje dat er ligt, dat ga ik echt niet allemaal weggeven of weggooien.

Ik ga de mimimummaand niet met een budget werken zoals sommige doen, maar wel wat aandachtspunten naar voren brengen:
- voorraad opmaken
- vriezer leegeten
- bij elke verwachte uitgave creatief zijn en denken of het goedkoper, anders of minder kan
- huis opruimen en spullen verkopen

Kortom gewoon weer even de hand op de knip en nu eindelijk eens iets met die gedroogde linzen en kikkererwten gaan koken die ik een jaar geleden kocht.

5 opmerkingen:

  1. Ha, ha, ha, goed idee om nu 'eindelijk eens iets met die gedroogde linzen en kikkererwten' te koken... Heel herkenbaar ook, dat maakt het extra leuk! Weet je, ook ik doe in februari mee aan de minimummaand (o, o)!
    En wat een heerlijk vooruitzicht om lekker een week weg te gaan, heel veel plezier alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik heb geen idee of je een tuin hebt, maar je kan een compostbak maken zodat je groene bak minder vaak hoeft te legen en je hebt gratis en voor niks de beste grond/bemesting. Heb je geen tuin, dan kan je een bokashi of wormenbak gaan gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip. We hebben inderdaad een tuin en ook een bokashi, ben er erg blij mee. Maar in de wintermaanden gebruiken we de bokashi niet. Bij ons is de bokashi vrij snel vol omdat we geen voorverpakte en gesneden groente kopen en gewoon veel groente en fruit eten. In de wintermaanden kunnen we de bkashi niet op tijd legen, omdat de grond te hard is om in te graven en ik ook niet zoveel zin heb om door de kou naar de schuur te lopen, want daar staat de emmer. Voor de emmers is het daar dan ook te koud om hen werk goed te doen. In die maanden gebruiken we dus wel de gft-bak. Overigens waren hier stukken van met schimmel, wordt sowieso niet aangeraden om die in de bokashi te doen.

      Verwijderen
  3. Ik graaf een kuil in de tuin en flikker daar alle groenafval in. Af en toe wat blaadjes of groenafval erop.. werkt perfect. En graties he. Misschien een idee als je per lediging betaalt.

    Doe ook niet aan budgetten, ik doe eigenlijk gewoon het zelfde als jij. Zooi opmaken en geen nieuwe zooi erbij kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het lijkt me veel relaxter op die manier. Ik krijg de zenuwen van die budgetten :-)
    Volgens mij werkt het zo ook het best, en zo ga ik ook verder.

    BeantwoordenVerwijderen