zaterdag 4 januari 2014

Rente is weer binnen, tijd voor actie

Vandaag nam ik even een kijkje op onze spaarrekeningen en zag dat de rente weer binnen was, altijd een leuk moment. In totaal ontvingen we ruim 600 euro en dat is best een leuk bedrag aangezien je er nauwelijks iets voor hoeft te doen. 

Bij de ene bank krijgen we de rente per kwartaal uitgekeerd, wat leuk is voor het rente op rente effect. Bij de andere bank ontvangen we de rente jaarlijks en dat is natuurlijk ook leuk, want dan ontvang je in 1x een groter bedrag.

Het moment dat de rente binnenkomt is ook altijd het moment dat ik even de spaarrekeningen en rentes onder de loep neem, dat doe ik dus elk kwartaal. 
We hebben geld staan bij 4 verschillende banken, met de bijbehorende rente:
ASN 1,6%
Argenta 1,85%
Moneyou 1,8%
Bank of Scotland/Lloyds Bank 1,75%

Ons spaargeld is een klein beetje geslonken vorig jaar omdat we wat grote klussen in huis hebben aangepakt. Dit jaar verwacht ik weinig grote uitgaven en is ons doel dan ook om het spaargeld op peil te houden. We hebben een mooie buffer waar we niet te veel op willen interen als het niet nodig is. Zolang we gewoon van het geld dat binnenkomt alle uitgaven kunnen betalen, op vakantie kunnen gaan en misschien nog wat kleine klusjes in huis doen zijn wij gelukkig met wat we hebben en blijft de buffer lekker staan voor noodgevallen.

Ook de deposito kwam gisteren vrij (2,5%) en ik moet ook nog even bekijken wat we daarmee willen doen. Op zich zijn alle potjes goed gevuld en zou ik het best weer voor een jaar kunnen vastzetten. Langer vastzetten wil ik niet, wel hebben nu een goede mix van directe opneembaar, kort vaststaand (<1,5 jaar) en lange vaststaand. Maar wat me nu een beetje tegenhoudt is dat ik nog geen bericht heb gehad over onze hypotheek over de € 5000,-- extra inleg die we willen doen. Ik had gehoopt dat ik die nog voor 2014 had kunnen doen, maar was zelf ook aan de late kant met het sturen van mijn verzoek. Aangezien het een spaarhypotheek is waakt de bank over de bandbreedte en moeten ze met een nieuw premievoorstel komen. Ik wacht dat dus maar even af alvorens dit geld weer op een deposito te zetten, want als we de extra inleg kunnen doen zal ik de helft hiervan nodig hebben voor die extra inleg. De andere helft staat al geparkeerd op de "hypotheekspaarrekening". 

Er even van uitgaande dat de hypotheek inleg akkoord is zou ik € 3000,-- weer vast willen zetten voor 1 jaar. Ik heb vandaag alvast gekeken welke bank dan het beste aanbod heeft qua rente en dat is argenta met 2,25%. (http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/depositometer?looptijd=12) Voordeel is dat we al bij die bank zitten, dus geen gedoe met nieuwe rekening openen enzo.

Dan nog het overige spaargeld. De rentes ontlopen elkaar niet zo gek veel op dit moment als ik kijk naar de banken waar we zitten: 1,6% - 1,85%. Ons geval is dat ca. 55 euro rente verschil op jaarbasis de laagste en hoogste rente vergeleken. Ik laat het maar even zo denk ik, ik vind de verschillende potjes bij Moneyou wel erg handig. En veranderen betekent ook weer dat ik het automatisch sparen moet aanpassen. Het is ook geen 55 euro die we "mislopen" maar minder omdat het meeste niet bij de bank staat met de minste rente. En ik sta ook achter de principes van ASN bank, dus wil niet al ons geld daar weghalen.

Argenta is trouwens de bank met de hoogste rente op dit moment, samen met Nationale Nederlanden (http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter).

En wat we met de rente doen? Gewoon lekker laten staan op de rekening waar het binnenkomt, om dit moment hebben we weinig wensen!

7 opmerkingen:

  1. De rente op de internetrekening van Argenta (e spaar) levert in België veel minder intrest op of de internetrekening van argenta in nederland..... Vreemd want ik zou verwachten dat de intrest zowel in Nederland als België even hoog ligt.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. E 600,- euro rente van spaarrekeningen die rond de 2% liggen? Dan heb je dus in de orde van E 30.000,- op die spaarrekeningen staan. Dat zou betekenen dat jullie hier vermogensbelasting over moeten betalen. Is er een rede waarom jullie zo'n grote buffer hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je berekening klopt ongeveer. Reden voor de grote buffer is dat we wat wilden verbouwen zolder + kunststofkozijnen achterkant woning. Deze zijn in december uitgevoerd en het geld hiervoor heeft tot die tijd op de spaarrekening gestaan.
      Ook sparen we maandelijks voor onze zorgpremie en betalen die dan in december voor het hele jaar en sparen we tussendoor beetjes extraatjes voor de vakanties en hypotheekaflossing. Dit allemaal staat tot we het gebruiken steeds op de spaar en dan kom je ongemerkt aan een groot bedrag.

      Nog een reden is dat alleen manlief werkt, hierdoor zijn we kwetsbaarder in geval van ontslag o.i.d. Hij heeft ook lease-auto van de zaak. Dus het is ook fijn geld achter de hand te hebben voor evt. aanschaf auto indien hij van baan veranderd/ontslag krijgt.

      Daarnaast willen we in de toekomst nog misschien een aanbouw laten doen of verhuizen naar een landelijker gelegen plek.

      Met zijn 2-en mag je ca. 42.000 spaargeld hebben alvorens er vermogensheffing betaald moet worden. We zijn ruim onder die grens gebleven, helemaal omdat we in december nog 3 grote uitgaven hadden: zorgpremie, verbouwing zolder en kunststofkozijnen achterkant huis.

      Verwijderen
    2. oja, ik was even vergeten dat die 20.000 vrij vermogen per persoon geldt. Mooie buffer dan!

      Verwijderen
  3. Over drie jaar hé heb ik ook zo'n buffer hoop ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 600 euro aan rente! Fijn zeg. Dat krijg je toch mooi maar cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. knap zeg! leuk kado om het jaar mee te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen