zondag 9 maart 2014

De tuin in!

Oh wat was het heerlijk weer gisteren en wat staat ons vandaag en de rest van de week nog te wachten? Ik krijg van die zon echt energie en ging gisteren dan ook aan de slag in de tuin. Helaas vergat ik vooraf foto's te maken, maar een paar plaatjes van 2 weken geledenlaten zien hoe het ongeveer was voor mijn actie.





Ik kocht 7 zakken makkelijke moestuin mix, een behoorlijke investering. Maar vorig jaar was mijn viekantemeterbak (die op de tegels staat) zo droog dat ik er in de zomer nauwelijks opbrengst uit had, ondanks het water dat ik 's ochtends en 's avonds gaf. Deze grond houdt het water extra goed vast, ik hoop dat het de investering waard is. De bak begint inmiddels na 2 jaar een beetje uit elkaar te vallen, echt I.ntratuin kwaliteit, zullen we maar zeggen. Ik heb een nieuw zeil onderin gedaan, een stuk plastic dat ik nog ergens in de schuur vond en van gaatjes voorzag. Oude grond eruit, nieuwe grond erin en lekker veel water erin uit de waterton! Er gingen al 5 gieters in, morgen nog maar een paar extra, want de grond mag nog wel wat vochtiger. Daarna een net eroverheen om kat en kind te weren, en wachten tot er gezaaid kan worden.

De oude grond uit de bak zat, verhuisde ik naar de bak aan de voorkant, die kon wel wat extra grond gebruiken. Deze bak ontdeed ik eerst van onkruid, ik verhuisde wat vaste planten. Twijfelde of ik de brandnetels zou verwerken, maar gooide die uiteindelijk toch in de gft bak. Ik ga de volgende keer wel wat met brandnetels maken, er staat nog genoeg in de tuin. Nadat de grond een beetje los was, gooide ik er een bak bokashi op die al even klaar stond in de schuur, en vervolgens de "nieuwe grond" uit de andere bak. Daarna nog een stuk plastic erover ter voorkoming dat kat en kind er weer in gaan graven. En toen vond ik het wel even genoeg... Maar blij met het resultaat!


Vierkante metertuin + slabak



De slabak en andere borders wil ik deze week aan gaan pakken. Maar ik wil ook nog de schuur opruimen, plantenbakken schoonmaken, wassen draaien en lekker buiten hangen, bergen was opvouwen, brood bakken, nieuwe recepten uitproberen, dozen voor de rommelmarkt klaarzetten voor volgende week zaterdag, de kattenbak schoonmaken, de kamer opruimen en stofzuigen, de bijkeuken opruimen etc. etc. Gelukkig bruis ik momenteel van energie, dus ik hoop dat ik deze week veel van mijn lijstje kan doorstrepen.

6 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Dat met de zon en energie is heel herkenbaar, ik ben nu ook echt lekker bezit. Haag snoeien, onkruid wieden, moestuin op orde brengen, enzovoorts. En al die dingen geven ook weer energie, dus daardoor kom je weer makkelijker in een goede flow terecht! Hopelijk doet je bak het nu beter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gebruik gemaakt van je energie, fijn je bakken weer gevuld met vruchtbare aarde, alles weer vol belofte. k Zag dat je goede hulp had tijdens de werkzaamheden. Aandoenlijk zoals je kindje daar op de hurkjes zit

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon lekker bezig gaan en telkens weer iets van je lijstje strepen.
    En vergeet vooral niet om tussentijds te genieten.

    En net wat Grandma hierboven zegt: prachtig dat je er een grote hulp bij hebt. Ze 'groeien' letterlijk zo als ze mogen helpen! Lekker laten meelopen dus. Misschien kun je je kindje een eigen mini-moestuin geven om mee te oefenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zoontje... lief! Benieuwd of ie die krullen houdt. Mijn zoontje had ze ook zo, maar die zijn deze winter helemaal verdwenen :)

    Als je nog eens zo'n bak wil (als deze de geest geeft: bij de bouwmarkt haal je voor 10 euro een plank onbehandeld steigerhout van 2,5 meter. Nu zijn er steeds van die kortingsacties dus 7,50 kan ook. Met twee stuks maak je een heel behoorlijke bak. Niet er wat plastic (vuilniszak ofzo) tegenaan aan de binnenkant, waar de aarde anders het hout raakt. (gewoon een tip hoor, niet dat het moet... :))

    Geniet ervan... en hopelijk blijft de energie zo lekker hoog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bang dat de krullen hier ook verdwijnen. Ik heb 2 weken geleden een pony bij hem geknipt, omdat het haar steeds in zijn gezicht hing. Maar daar is nu alle krul eruit helaas.
      Bedankt voor de tip van het steigerhout, denk dat de bak volgend jaar wel aan vervanging toe is. Ik heb er nu ook plastic ingemaakt, hoop dat hij daarmee nog een jaartje blijft staan.

      Verwijderen
  5. Doe je het wel een beetje rustig aan? Het zou jammer zijn als je in de 2e week van maart al een burn-out te pakken hebt ;) Ik wordt in ieder geval al moe van je lijstje als ik het alleen maar lees.
    Vooral lekker genieten met dit weer!! Je tuin ziet er goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen