vrijdag 23 mei 2014

Moestuindag

Na 10 dagen vakantie, waarover ik later nog weleens blog, was het vandaag de hoogste tijd om weer wat te doen in de moestuin. Ergens voelt het raar om moestuin te schrijven, want  eigenlijk is het niet veel meer dan 3 borders en 2 bakken. Toch kan ik er genoeg in kwijt, voor mij genoeg, even in de moestuin werken vind ik leuk, maar geen uren per dag.

De afgelopen dagen kon er al flink geoogst worden: radijsjes, spinazie, bergen rucola en vandaag de eerste snijbiet. Blijkbaar was er iets misgegaan bij het zaaien, waardoor ik bergen rucola had. In de vakken met veldsla, pluksla en mini kropsla groeide vrijwel geen andere sla dan rucola. Ik verwerkte elke dag de afgelopen week een beetje rucola door de salade, gaf wat rucola weg en vandaag staat er nog op het programma: rucolapesto maken. Dan zijn er weer 2 vakken leeg en wil ik nog wat andere dingen zaaien dit weekend, want zaad heb ik nog genoeg!
mmm, snijbiet!

Vandaag haalde ik hier en daar wat onkruid weg, zaaide wat nieuw goed op plekken waar niks was opgekomen en inspecteerde de courgetteplanten. De twee planten die ik voor de vakantie in de tuin hadden gezet hebben het moeilijk. Daar zijn zowel het weer, de kat als zoontje de oorzaak van. Voor de zekerheid heb ik daarom nog maar 2 zaadjes in de grond gestoken. Vorig jaar lukte dat aardig, dus ik waag het er maar weer op.

Nog een fotorondje door de tuin dan maar:
Vandaag extra gezaaid in deze bak: wortel, radijs en lente-ui. De gele melde en spinazie is helaas (nog) niet opgekomen. En van de meeste kruiden heb ik maar gelijk een plantje gekocht.
peultjes, sugersnaps, gele melde, lente-ui
3 soorten wortels, spinazie, oregano, rozemarijn, dille
munt, radijs, knoflookbieslook, citroenmelisse, tuinkers
en nog een verdwaalde zonnebloem....

De vierkantemeterbak doet het super. Het net tegen kind en kat, werkt perfect! De nieuwe vochtvasthoudende grond werkt. Helaas toch ook een aantal dingen nog niet opgekomen zijn als ijssla, rode zaaiui en lente-ui. De koolrabi staat er een beetje zielig bij, dus ik vraag me af of ik die er niet beter uit kan halen. Een vak rucola en radijs leeggemaakt. Daar heb ik nu radijs en sla gezaaid.
koolrabi, ijssla, snijpeterselie, koriander
rode zaaiui, lavas, snijbiet, palmkool
radijs, worteltjes, kropsla, lente-ui
veldsla, pluksla, mini kropsla (was de bedoeling maar vooral rucola???) en spinazie


Deze bak ziet er een beetje zelig uit. De bescherming wordt regelmatig door zoontje losgetrokken. Toch nog maar eens iets anders op verzinnen. Deze week kon ik hier al twee vakjes radijs leegmaken en die zijn nu gevuld met zaad van snijbiet en pluksla.
Verder in deze bak: worteltjes, bieslook en kropsla.


 Verscholen tussen de rest zie je hier een courgette

En hier nog één


Begin deze week wat cd's opgehangen tegen de vogels om zo de zwarte bes, blauwe bes, druiven en frambozen te beschermen. 



In de voortuin moet ik ook nog aan de slag dit weekend. Het onkruid heb ik voor de vakantie nog verwijderd, maar staat er nu weer volop. Ook moet ik nodig de aardbeienplantjes afdekken met een net. De vogels hebben nu wel genoeg gesnoept. Maandag hoop ik de moestuinmaandag weer op te pakken en dan ook eens plaatjes van de voortuin te laten zien.

2 opmerkingen:

  1. Oh dat is inderdaad balen! Baal ook altijd als een stekker als de kat weer is bezig geweest ofzo. Ik heb dit net (een soort van tentje) gekocht bij de Welkoop prijs is € 12,99. Ik vind het zelf wel handig, heb het idee dat alles er mooier onder blijft, maar of het ook helpt tegen slakken??? Ik heb er geen last van in ieder geval.... Ik zit er over te denken om er nog 2 te kopen voor voorin de tuin de tuin over de aardbeien. Ziet er iets mooier uit dan die netten die ik er vorig jaar over had gedaan en hier kunnen vogels volgens mij niet in verstrikt raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, hier zit hij er al ruim een maand op zonder problemen. Er zitten in de hoeken oogjes, waarmee je hem vast kan zetten aan de grond met de bijgeleverde haringen. Ik heb echter touwtjes door de oogjes gedaan en die vastgeknoopt aan de bak. Want ik zag die kleine van mij er ook wel voor aan om dat ding er zo af te trekken.

    Bedenk me nu ineens wel dat voorin de tuin geen optie is. De gewenste insecten kunnen dan ook niet bij mijn aardbeitjes om die te bestuiven....

    BeantwoordenVerwijderen