vrijdag 9 januari 2015

Begroting 2015

Vandaag heb ik maar eens een begroting voor 2015 gemaakt. Eigenlijk doe ik dit elk jaar wel. Ik werk niet met strakke budgetten, maar hou wel onze inkomsten en uitgaven bij en kijk dan elke maand of we een beetje op schema lopen. Of er grote meevallers zijn of juist tegenvallers en of er eventueel met potjes moet worden geschoven, of dat de spaarrekening aangesproken moet worden. Ook reserveer ik geld op verschillende bankrekeningen met diverse bestemmingen.

Eind vorig jaar hadden we een leuke meevaller, waardoor we een flink deel van de hypotheek konden aflossen. Helaas bracht dit wel een boete met zich mee van een paar duizend euro, omdat onze rentevaste periode nog 6 jaar loopt. Dit moest uit eigen zak betaald worden en sloeg een gat in ons spaargeld, maar gelukkig wel weer aftrekbaar. Helaas is onze spaarhypotheek niet zo flexibel als we achteraf hadden gewild. We hebben nog nagedacht over omzetten naar een andere hypotheekvorm, maar helaas was daarvoor de tijd te kort, gelukkig waren we nog net op tijd om onze schenking op tijd in de hypotheek in te leggen, anders hadden we héél veel geld rechtstreeks naar de belastingdienst kunnen brengen. We betalen nu maandelijks een stuk minder hypotheekrente, wel weer een paar tientjes meer premie, maar zijn 10 jaar eerder klaar met aflossen. Stel dat we hier altijd blijven wonen en niet tussendoor nog extra aflossen dan zijn we op ons 50ste hypotheekvrij, net als zoontje de leeftijd heeft om evt. te gaan studeren. Dat is wel een fijne en rustgevende gedachte.

Omdat onze hypotheek nu een stuk kleiner is, zal ik ook snel de voorlopige teruggaaf 2015 moeten wijzigen, want we krijgen dus ook fors minder hypotheekrenteaftrek. Gelukkig dacht ik daar op tijd aan anders wacht ons medio 2016 nog een onaangename verassing als de definitieve aanslag op de mat valt.


Dat onze hypotheeklasten omlaag gaan, geeft ons meer ruimte om te sparen, maar ook om wat extraatjes te doen, waar we tot nu toe op hadden bezuinigd. Zo koos ik bij verlenging van mijn telefoonabonnement voor een kleine internetbundel, maar doordoor krijg ik wel weer korting op onze 3in1 pakket, omdat het bij dezelfde aanbieder is. Onze kosten voor de boodschappen zijn aanzienlijk gestegen sinds we vrijwel alles bio en een stuk gezonder eten. Dit budget kan ik nu gelukkig ophogen, zodat we hiermee door kunnen gaan. Maar door de lagere hypotheekrenteaftrek en omdat we geen recht meer hebben op toeslagen, hebben we ook minder inkomsten.Verder zijn er het laatste half jaar kosten bijgekomen voor de peuterspeelzaal en sporten. En de premies voor de diverse verzekeringen zijn ook weer iets gestegen.  Kortom genoeg om aan te passen, mijn nieuwe huishoudboekje is hier te vinden.

Ik vind het fijn om overzicht te hebben, het geeft mij een gerust gevoel, En zo bleek het ook weer eens hoe handig het is spaargeld achter de hand te hebben. Als we in december niet ruim 4000 euro zo op hadden kunnen hoesten, die betaald moest worden als boeterente, hadden we minder op de hypotheek kunnen aflossen en had er alsnog belasting over (een deel) van de schenking betaald moeten worden.

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er allemaal mooi uit. Fijn dat jullie zo'n groot bedrag hebben gekregen. Als ik vragen mag, wat is het bedrag dat jullie sparen? Is dat die 50 euro voor onvoorzien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, dat mag je best vragen. We sparen in totaal € 380,-- per maand, eigenlijk alles waar reserveringen bij staat. We sparen voor ziektekosten om zo de premie 1x per jaar te kunnen voldoen, evt. eigen risico en overige ziektekosten. Verder sparen we dus voor onderhoud van het huis, onvoorzien en voor zoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook heel blij met ons spaargeld. Dat voelt toch als een soort veiligheidsnet.

    Heerlijk dat je financieel een goed overzicht hebt, en dat jullie zelfs wat ruimte krijgen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen