donderdag 5 februari 2015

Vrijwilligerswerk

Toen ik stopte met werken, miste ik het werk niet zo, maar wel de collega's. Ik was met zoontje wat meer gebonden aan huis en veel mensen in mijn omgeving werkten overdag. Maar al snel kwam ik bij een leuke club moeders terecht die ook activiteiten organiseren en groeide mijn sociale netwerk. Toen ze een paar maanden later iemand in de organisatie nodig hadden, hoefde ik dan ook niet lang na te denken en bood mijn hulp aan. Inmiddels ben ik hier al weer ruim een jaar vrijwilliger en ik vind het ontzettend leuk om te doen.

Organiseren heeft altijd al in mijn bloed gezeten. Ik ben jarenlang leidster geweest bij scouting. En ook bij de toeristische opleiding die ik volgde, kon ik veel van mijn organisatie passie kwijt.

Nu zoontje ouder wordt, we bezig zijn met het zoeken van een basisschool waar hij volgend jaar december naar toe gaat. Begint de vraag of ik weer ga werken langzaam op te spelen. Ik zou best weer willen werken, maar meer om iets naast zoontje om handen te hebben en voor de sociale contacten, dan voor het geld. We kunnen het nu prima redden op 1 salaris, manlief is tevreden met zijn baan en het is ook wel fijn om thuis te zijn als zoontje uit school komt.

Even dacht ik aan het opzetten van een eigen bedrijfje, maar daar gaat al snel héél veel tijd in zitten. Misschien dat ik dat later nog ga doen, maar voorlopig even niet.

Toevallig zag ik vorige week een oproepje in een nieuwsbrief staan voor vrijwilligerswerk dat me erg aansprak.Ik kan mijn eigen tijden indelen en (gedeeltelijk) bepalen hoeveel tijd ik erin stop. Ik heb dan ook niet lang hoeven na te denken en schreef een enthousiaste mail. In juli ga ik beginnen met dit (extra) vrijwilligerswerk. We gaan hier thuis eerst nog de boel verbouwen, waarover later nog een blogje. Maar ik heb er al enorm veel zin in en van te voren kan ik al wat voorbereidende dingetjes doen. Wat het precies is, hou ik nog even geheim. Maar in juli lees je er vast meer over op dit blog.

Bij het moedersclubje ga ik ook gewoon door met mijn werkzaamheden, naast organiseren van activiteiten, beheer ik de website en ledenadministratie. Genoeg om handen dus als zoontje over een klein jaartje naar de basisschool gaat.

4 opmerkingen:

  1. En zou een parttime betaalde baan nog voordelen bieden? Ik denk aan n eerder afgeloste hypotheek, of je man die niet meer hoeft te werken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een parttime baan wel overwogen, ik heb ook wat leuke vacatures gezien. Financieel zou het natuurlijk wel wat opleveren, maar eigenlijk zijn we beide wel tevreden zo. Hypotheek is al voor een groot deel afgelost en met 10 jaar verkort. Over 16 jaar zijn we hypotheekvrij, dan is manlief 50 jaar en zou hij kunnen minderen of misschien wel stoppen met werken. Voorlopig vindt hij zijn werk heel leuk en wil zelf nu nog niet minder gaan werken. Een betaalde baan voor mij zoeken kan natuurlijk altijd nog....

      Verwijderen
  2. Vergis je niet: als je kind naar de basisschool gaat betekent dat niet dat je je handen altijd vrij hebt. Er zijn veel studiedagen, en er wordt heel veel gevraagd aan ouders om te komen helpen. Als je vrijwilligerswerk zoekt dan zou je dat dus ook op de basisschool kunnen doen. Ze zullen je met open armen ontvangen! Want ze zitten meestal te springen om mensen die willen helpen op school!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook precies waarom ik vrijwilligerswerk ga doen. Kan ik zelf bepalen wanneer en hoeveel tijd ik erin stop. De vacature was voor 8 uur per week, dus dat valt mee, maar uitbreiding is mogelijk. Met een betaalde baan ben ik bang dat ik mezelf weer voorbij loop, oppas moet gaan regelen op studiedagen en niet kan helpen op de basisschool. Toevallig werd ik vandaag gevraagd voor de OR die ze bij de peuterspeelzaal gaan beginnen.

      Verwijderen