donderdag 24 september 2015

Nieuw spaarplan

Door de verbouwing is ons spaargeld flink geslonken. De kosten liepen (helaas) verder op dan het budget wat we vooraf hadden gesteld. We moesten wat andere potjes aanspreken en ook verkocht ik wat aandelen.

Nu we terug zijn van vakantie is het tijd om de spaarpotjes weer te vullen. Het belangrijkste is nu eerst het spaarpotje "zorgkosten" aan te vullen. Ik "leende" hier wat geld uit om de laatste rekeningen te betalen van de verbouwing. Maar ik wil de zorgpremie voor volgend jaar toch weer in 1x voldoen en wie weet wat er nog aan zorgkosten bijkomen. Dus dat is prioriteit 1.

Vervolgens wil ik naast het maandelijkse bedrag dat we opzij leggen voor onvoorziene kosten ( € 50,--) deze spaarpot aanvullen tot een bedrag van € 1000,--. Deze staat nu op nul en het is toch wel fijn als de wasmachine het begeeft, we deze gelijk kunnen vervangen.

Het spaarpotje "onderhoud huis" is nu ook nul. We hebben inmiddels bijna alles in ons huis wel aangepakt. Er zijn nog een paar kleine wensen, maar voorlopig heb ik er even geen zin in. Naast het maandelijkse bedrag van € 50,-- wat we apart leggen, wil ik, zodra de twee bovenstaande potjes zijn gevuld, deze spaarpot ook aanvullen tot minimaal € 1000,--.

Als ik al het bovenstaande heb uitgevoerd, denk ik dat we misschien wel bijna een jaar verder zijn. Hoewel ik aankomend jaar ook terugbetaling verwacht van een aantal crowdfundingprojecten. Voorlopig wil ik niet opnieuw investeren in crowdfunding, maar eerst zelf weer een aardige buffer opbouwen.

Het sparen voor zoontje gaat overigens gewoon door. We zetten nog maandelijks € 30,-- opzij voor "later". Soms komt daar een extraatje bij. Inmiddels is er zo toch al € 3.300,-- apart gezet.

De hypotheek verder vervroegd aflossen, heeft even geen prioriteit. We hebben de afgelopen jaren flink extra afgelost en zo de maandelijkse lasten al flink kunnen verlagen en de looptijd kunnen verkorten. Ons huis staat niet "onder water" en over 15 jaar zouden we hypotheekvrij zijn als we gewoon zo doorgaan. De maandelijkse hypotheeklasten zijn nu een stuk lager als toen we deze 5 jaar geleden afsloten en zijn weer in verhouding tot ons inkomen. Nu gaat 30% van ons inkomen naar de hypotheek.

De komende tijd de hand maar weer goed op de knip houden om zo snel onze potjes weer aan te vullen.

Ik ben overigens wel heel blij met de verbouwing die we hebben gedaan. We hebben echt een heel ander huis gekregen, een veel ruimere woonkamer en keuken. Ik denk dat de waarde van ons huis hiermee ook is gestegen en daarmee een goede investering was. Ons woongenot is zeker groter geworden.

6 opmerkingen:

  1. En daar gaat het om. Je woongenot. Fijn dat je al zeker weet dat je over 15 jaar klaar bent. Wij ook, op een 50.000 euro na waarvan er 13.000 binnen 1,5 jaar zijn afgelost. Op naar de laatste 37.000 dus. Moet lukken mits er niets op ons pad komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk toch dat je alles zo goed overzichtelijk hebt, dan heb je ook goede inzichten in de eventuele keuzes .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt alsof je de financiƫn goed op orde hebt! Die spaarpotjes aanvullen komt vast wel goed, en verder loopt het prima als ik het zo lees.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt herkenbaar! Hier gaat de hand ook even flink op de knip voorlopig. Verbouwingen zijn altijd weer duurder dan je zou denken / hopen :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons was dat gelukkig niet het geval. Het hoeft dus niet.
      We hebben zeer duidelijke afspraken gemaakt met de aannemer. Offerte bedrag, daarvoor zou hij het (beide keren) voor doen. En dat heeft hij gedaan. Dat is erg fijn.

      Verwijderen
  5. Lekker hoor, om nu even te genieten van de nieuwe mogelijkheden van het huis. En ondertussen de potjes weer vullen.
    Hier moest er de laatste tijd regelmatig een greep gedaan worden uit het potje 'onvoorzien'. Ook hier de hand op de knip, voor zover dat lukt.

    BeantwoordenVerwijderen