vrijdag 2 oktober 2015

Vakantiebudget

Na een dure verbouwing (duurder dan van te voren gedacht) twijfelden we of we wel op vakantie zouden gaan. Manlief had nog volop vakantiedagen en eigenlijk waren we er ook wel aan toe. En zoontje is nu bijna 4, dus we kunnen nog maar iets meer dan een jaar genieten van het op vakantie gaan buiten de schoolvakanties.

Nadat er toch nog een financiële meevaller kwam, besloot ik een vakantiebudget te maken. Van dit geld (€ 1500,--) moesten we op vakantie, niet meer, liever minder. Van te voren maakte ik een begroting. 



8 nachten huisje Tsjechië € 488,08


4 nachten Hotel Belijn € 241,00


ov-kaart Berlijn
3 dagen 2 pers. € 53,40


milieusticker DLD € 12,50
reisverzekering € 16,48




10-dagen vignet tjechie € 12,00


Totaal € 823,46

We hielden dus nog zo'n € 675,-- over om ter plaatse te besteden. Hiervan wisselende ik € 400,-- om voor Tjechische kronen. Daarmee moesten we het ter plaatse doen, incl tanken. Omdat het geen euroland is, betaal je weer extra bij elke pintransactie.

De overige € 275,-- nam ik mee in euro's voor de dagen in Berlijn (excl. tanken). Natuurlijk zouden we in noodgevallen wel kunnen pinnen of de creditcard gebruiken.

We bleven heerlijk binnen budget.  In Tsjechië hielden we wat kronen over. We wilden er eerst mee tanken, zodat we het via de leasemaatschappij weer terug zouden krijgen. Altijd nog voordeliger dan omwisselen, want het was maar zo'n 30 euro. Uiteindelijk besloten we de laatste avond uit eten te gaan, toch wat ansichtkaarten te versturen, nog wat flesjes bier in te slaan voor de hobby van manlief, 2 verrassingseieren voor onderweg te kopen en mocht zoontje nog iets uitzoeken uit de souvenirwinkel van Bollo. Overigens krijgen we van de leasemaatschappij nog wel zo'n € 35,-- terug voor een eerdere tankbeurt in Tsjechië.

Van het geld dat we te besteden hadden in Duitsland, ben ik een beetje het overzicht kwijt geraakt. Ik legde op het laatste moment nog € 50,-- neer voor onze kattenverzorger, ik had volgens mij nog zo'n kleine 50 euro in mijn portemonnee. Dus zeker niet alles is opgegaan....

Het werken met een vakantiebudget doe ik meestal wel, maar dit keer was het wel noodzakelijker om ons echt aan dit budget te houden. Het scheelde dat Tsjechië een erg goedkoop land is, Berlijn trouwens ook, we zelf konden koken in het huisje en benzinekosten worden vergoed.

4 opmerkingen:

  1. Netjes zeg! Zeker voor toch een best lange vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben het de afgelopen jaren gedaan met 1000 euro vakantie budget per jaar, daarvan gingen we dan 4x op vakantie. Het eten namen we mee van huis en ook het boodschappen geld van die week. Voor het tanken gebruikte we het tank budget want of we nu naar de vakantie toe rijden of manlief naar zijn werk, tanken moet dan toch. Op deze manier kon het. Volgende maand word zoontje 5 en wat zal ik die buiten de vakantie, vakanties missen! Prijs technisch maar helemaal omdat manlief geen schoolvakanties vrij kan krijgen.... En door zijn ploegendienst heeft hij 5 weekenden per jaar vrij dus een weekendje weg is zelfs best lastig te plannen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet fijn dat manlief geen vrij kan krijgen in de schoolvakanties. Lijkt me niet leuk als je nooit meer met zijn alle op vakantie kan. We hebben vorig jaar een tent gekocht, hopen daar zodra zoontje 5 is toch redelijk voordelig mee op zomervakantie te kunnen.

      Verwijderen
  3. Fijn zo'n financiële meevaller! Mooie kans om toch even op vakantie te gaan. En top dat je zo binnen budget kon blijven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen