zaterdag 14 november 2015

Het vieren van je verjaardag

Begin november was ik jarig. Als kind vond ik mijn verjaardag vieren altijd heel leuk. Ik heb er mooie herinneringen aan. Mijn vader was dan altijd vrij en ik werd met de auto (normaal gesproken op de fiets) naar school gebracht. Als lunch hadden we altijd lekkere verse broodjes van de bakker en mijn oma was er als ik uit school kwam. Als ik vrij was mocht ik mee de taart ophalen bij de bakker. 's middags kwamen er altijd wat kennissen en 's avonds nog twee ooms en mijn oma, want die konden pas van huis na het koeien melken. 's avonds mochten dan ook altijd de poesjes even in de huiskamer, want die kwamen van de boerderij van mijn oma. Ook aan mijn kinderfeestjes en later de gourmetavonden met mijn vriendinnen van het voorgezet onderwijs heb ik leuke herinneringen.

Toen ik op mezelf ging wonen, ging ik het vieren van mijn verjaardag al snel minder leuk vinden. Ik was zelf vaak de hele avond aan het sjouwen met hapjes en drankjes en sprak het bezoek, soms mensen die ik niet zo vaak zag, nauwelijks. Toen ik 30 werd besloot ik dan ook om het voortaan anders te doen. Dat jaar voelde ik mij al niet helemaal jovel omdat ik toen al 25 weken zwanger was, achteraf denk ik dat ik toen misschien al de voortekenen van HELLP vertoonde, want 3 weken later werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik nam mijn familie mee uit eten en nam het besluit mijn verjaardag nog maar eens in de 5 jaar echt te vieren en dan wat meer uit te pakken. Ik zou mijn verjaardag dan ook graag eens buiten vieren met een bbq ofzo, maar als je in november jarig bent is dat niet zo handig. Als ik het toch maar eens in de 5 jaar vier dan kan ik het ook net zo goed naar de zomer verplaatsen en bijvoorbeeld samen met manlief vieren.

Nu probeer ik elk jaar wel iets leuks te doen op de dag dat ik jarig ben. Dit jaar ging ik met een vriendin en haar kindjes naar de kerstmarkt bij het tuincentrum. We aten in het restaurant een lekker gebakje en dronken nog een kopje koffie terwijl de kindjes speelden in de ballenbak.

De dag daarna kwam er nog wat bezoek en kreeg ik nog een paar enveloppen met inhoud. Eerder had ik nooit veel wensen, want ik kocht gewoon alles wat ik graag wilde. Maar sinds ik minder koop, vind ik het ook leuk om met mijn verjaardagsgeld ook echt iets leuks, extra's voor mezelf te kopen. Ik geniet er nu ook veel meer van, omdat dit voor mij echt voelt als luxe.

Dus dit jaar kocht ik wat extra kleding voor mezelf op een tweedehandskledingbeurs, maar bestelde ook wat nieuwe broeken (die had ik trouwens echt nodig). Ik kocht een Nutribullet, al even op mijn verlanglijstje en met het doel om wat vaker groene smoothies te maken. En ik kocht een grote doos van 3kg medjoul dadels. Ik ben dol op medjoul dadels, maar oh oh wat zijn ze duur. Ik zie het echt al snoepjes, dus hier kan ik wel een paar maanden mee vooruit.

Volgend jaar wordt ik 35, dus ik zal toch al maar eens met het plannen van een feestje in de zomer beginnen ;-)

3 opmerkingen:

  1. nog gefeliciteerd met jou verjaardag,ik vind het ook altijd een dingetje,aan de ene kant wil ik het ook niet houden maar doe het dan toch wel voor mijn kinderen,en je moet eigenlijk ook elk jaar weer dankbaar zijn dat je het kunt vieren he,dat je weer jarig mocht worden,maar ik begrijp je heel goed,en wat een leuk idee dat je het om de vijf jaar viert,geniet van je zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik heb er ook weleens over nagedacht maar ik denk altijd maar, het leven moet je vieren en dat doe ik dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alsnog van harte! Wij vieren onze verjaardagen anders dan de meeste andere mensen... NIet in een kringetje met gebak, leverworst en blokjes kaas. Nee, wij gaan samen een dagje weg of uit eten of allebei. We vieren het dus samen en niet met andere mensen en het bevalt ons uitstekend om niet constant met hapjes en drankjes heen en weer te rennen en mensen nauwelijks te spreken door drukte en zo. We vieren het dus wel, maar anders...

    BeantwoordenVerwijderen