vrijdag 15 januari 2016

Digitaal opgeruimd

Eind van 2015 vond ik dat ik maar eens een grote opschoning moest houden in mijn mailboxen. Er stonden echt zoveel mailtjes in en ook elke dag kreeg ik zoveel mail binnen, waarvan de helft ongelezen bleef staan of direct in de prullenbak verdween.

Ik ging er een paar uur goed voor zitten en keek welke mails ik wilde bewaren, daar maakte ik een paar extra mapjes voor. De rest gooide ik lekker weg. Ook schreef ik mij uit van talloze niet meer interessante of ongevraagde nieuwsbrieven. Het idee was om mijn inbox opgeruimd 2016 in te gaan en opgeruimd te houden. Dagelijks probeer ik gelijk alle email te lezen, weg te gooien of iets mee te doen. In het weekend ga ik er nog een keer extra doorheen. Nu staan er een stuk of 20 mailtjes in, maar de meeste moet ik nog iets mee doen, wacht ik nog even tot ze weg kunnen of moet ik nog archiveren. Ben benieuwd of ik dit kan volhouden en hoe mail mailbox er over een half jaar weer uitziet.

Het niet meer geabonneerd zijn op zoveel nieuwsbrieven geeft enorm veel rust. 9 van de 10x is het oninteressante veelal reclame. En die ene keer dat er wel iet interessants instaat, had je het ook niet gemist als je het niet had gehad. Scheelt weer een hoop tijd die ik veel nuttiger kan besteden.

Ook heb ik eens lekker opruiming gehouden in de blogs die ik volg. Veel blijken niet meer te bestaan, inactief of onderwerpen vind is minder interessant geworden. Zo ging ik van ruim 70 blogs, naar 40 blogs die ik nog vol. De een schrijft dagelijks, de ander eens in de maand, maar allemaal nog leuk om regelmatig te volgen. Al moet ik bekennen dat ik in december en begin januari nauwelijks blogs heb gelezen.

In de zomer was ik al begonnen de harde schijf op te ruimen van de laptop en veel te verplaatsen naar de losse harde schijf. Maar inmiddels blijkt er weer een chaos in de mapjes en documenten te zitten op deze laptop. Binnenkort maar weer eens een uurtje voor gaan zitten dus. Veel kan waarschijnlijk weg of opgeborgen worden op de losse harde schijf.

Hoe ziet jullie mailbox eruit? En heb je hier een bepaalt systeem voor?

5 opmerkingen:

  1. Mijn mailbox is vrij vol, en ik vind dat ik hem moet opruimen maar dat vind ik best lastig. Aan nieuwsbrieven heb ik een hekel. Die zeg ik altijd meteen op.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, heb ik december ook opruiming gehouden bij de blogs die ik volg. En er een aantal uit gegooid. Soms omdat ik ze op Facebook al volg, andere omdat ze in hetzelfde kringetje rond blijven schrijven (voor mijn idee).
    Mijn mailbox houd ik opgeruimd. Maar toch in december me weer uitgeschreven van bepaalde mailing. Scheelt zoveel tijd! Mail behandel ik meestal gelijk of ruim ik op. Wat in mijn mailbox staat, moet ik nog wat mee doen. Momenteel 7 mailtjes, ik probeer dit op 5 te houden, maar dat lukt niet altijd;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reclame heb ik bijna niet in mijn mailbox. Wat er niet in komt hoef je dus ook niet te lezen. Email verkeer wordt ook steeds minder. Ik vind het handiger om ff te appen of messenger. Ja het zijn moderne tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik de inbox alleen als to do. Lezen van een binnengekomen mail is er iets mee doen.
    Dat kan zijn verwijderen, verslepen naar een map omdat er nog een vervolgactie nodig is of een agenda item maken. Ik ben zo min mogelijk ingeschreven voor nieuwsbrieven en andere irrelevante zaken. Dit leidt enorm af van de dingen die er wel toe doen. Juist dit soort eenvoudige aanpassingen zorgen er voor dat je de focus houdt op dingen die er wel toe doen.

    zo ben ik er ok sterk over aan het denken een NEE/NEE sticker op de brievenbus te plakken. Als ik iets nodig heb, zoek ik heb op dat moment wel. Folders van de supermarkten bijv. zijn ook online in te zien.
    75-90% van de reclame gaat een op een in de oud papier bak. Dat is toch zonde van die boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk! Ik probeer hier ieder jaar ook weer een keer tijd voor te maken maar ik moet het nu nog doen...
    Zo'n vol gestroomde mailbox veroorzaakt stress bij me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen