donderdag 14 januari 2016

Zolderopruiming

Laat ik de bijna 2 maanden blogstilte dan vandaag eindelijk maar eens doorbreken. De afgelopen 2 maanden ontbrak het mij aan tijd, inspiratie of gewoonweg zin om te bloggen. Maar vandaag waren alle 3 de elementen aanwezig, dus tijd voor een blogje.

De afgelopen 2 maanden waren druk. Wie is er nou niet druk in december? Hier kwam er nog een ziekenhuisopname bij van een nabij familielid, een 4e verjaardag van zoontje en oefendagen op de basisschool en begin deze maand mocht hij dan ook echt beginnen.

In de vakantie maakte ik al een hele lijst met dingen die ik graag wilde doen zodra zoontje op de basisschool zat, want meer "vrije tijd" dus tijd voor die klussen die altijd vooruit worden geschoven. Daarop staan dingen als de zolder opruimen, overbodige spullen weggeven/verkopen, stoelhoezen verven, kledingkasten uitmesten, vakantiespullen uitzoeken, keukenkastjes ordenen, eindelijk eens wat dingen ophangen etc..etc..

Vorige week maakte ik al een begin met het opruimen van de zolder. Er werden 4 overbodige stoelen op de weggeefhoek gezet en die werden, gelukkig, dezelfde dag nog opgehaald. Ook maakte ik een foto van een overbodig geworden kastdeur, die helaas gisteren niet werd opgehaald, maar als het meezit dit weekend toch nog door iemand anders. En vandaag ging ik opnieuw aan de slag. De spullen van manlief, dozen vol oude (school) papieren en knipsels waar hij geen afstand van kan doen,verplaatste ik naar de ruimte achter het knieschot op onze slaapkamer. Zijn argument om niet verder op te ruimen/uit te zoeken is dat de dozen her en der verspreid stonden op zolder en hij er niet bij kon. Nu staat (bijna) alles dus op 1 plek, een plek waar ik normaal gesproken moeilijk bij kan,omdat er spullen van manlief voor staan ;-). Een win-winsituatie lijkt mij.

Alles wat achter het knieschot op de slaapkamer vandaan kwam is kritisch bekeken. Gedeeltelijk heeft het een nieuwe plek op zolder gekregen en de rest staat nu op mp of de weggeefhoek. Op zolder hebben we ook 4 knieschotten en nog een inbouwkast. Het uiteindelijk doel is om alles wat we wel willen bewaren, veelal babyspullen (voor je weet maar nooit), kampeerspullen, speelgoed en kerstspullen, netjes gesorteerd is en door op te schrijven waar het staat, makkelijk terug te vinden.

De eerste stap is nu gezet, maar het is een behoorlijke klus. Wel vond ik 2 grote kussens,waarvan ik niet eens meer wist dat ik die bewaard had, die ik nu weer fijn kan gebruiken voor de schommelstoel. De hoezen passen alleen niet helemaal bij ons interieur. Mocht ik mij daar echt aan gaan storen, kan ik er altijd nog een andere hoes om doen. Het zit in ieder geval wel een stuk lekkerder als de kleine kussentjes die er eerst op lagen.

Ik hoop nu elke week een wat grotere klus aan te kunnen pakken, zodat het huis weer een beetje op orde komt. Tijdens de verbouwing beneden afgelopen zomer is veel, lekker makkelijk en snel, naar boven gezet. Maar het doel van de zolderverbouwing 3 jaar geleden was toch om er naast opbergruimte een speelzolder van te maken. Ruimte om een houtentreinbaan te bouwen is er gelukkig nog steeds, maar iets opgeruimder met plek voor een bureautje, dat nog steeds in de schuur staat te wachten, en leeshoek is er nog steeds.


1 opmerking: