vrijdag 26 februari 2016

Aan de slag met een professional organizer

Een paar weken geleden bezocht ik een beurs en deed ik mee aan een prijsvraag bij de stand van een professional organizer ook wel opruimcoach genoemd. En laat ik nu 1,5 uur coaching gewonnen hebben! Hartstikke leuk.

Nu was ik altijd een rommelkont, maar heb mezelf de laatste jaren aangeleerd spullen meer een vaste plek te geven, spullen weg te doen en geen overbodige spullen te kopen. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter.

Ik had een voorbereidend gesprekje en zij vroeg mij met welke plek ik aan de slag wilde gaan. Ik had verschillende plekken op het oog, maar toen ik op haar site las en ik haar tips zag voor opruimen met kinderen, wist ik wat ik aan wilde pakken. Zoon heeft zoveel boekjes, puzzel, spelletjes e.d. Ik ben daar mede schuldig aan, want dat soort dingen kan ik moeilijk laten liggen bij de kringloop. Maar wegdoen vind ik moeilijk, ik vind het moeilijk om keuzes voor hem te maken. Maar als ik hem vraag wat mag blijven wil hij alles houden.

Omdat je in 1,5 uur natuurlijk niet alles kan doen, gingen we met de boekenkast aan de slag. Hoe gingen we te werk.

- Alle boekjes uit de boekenkast halen, zoontje hielp hier maar wat graag mee. We legden alles op de grond, want veel ruimte en overzichtelijk.

- Vervolgens werden er 3 kratjes neergezet: 1) houden, 2) wegdoen, 3) Opruimen op een andere plek.

- We begonnen met het selecteren van de boeken die we graag lezen/niet weg willen doen, dat is het makkelijkste. Zoon koos voor alle Thomas Trein boeken en ik voegde er de sprookjesboeken en gouden boekjes aan toe en nog een andere serie die we graag lezen. Ondertussen gooide zoon ook al wat boeken in de bak die weg mochten, een hele verassing.

- Vervolgens maakte ik stapeltjes van 5 boekjes, waarvan zoon er steeds 3 mocht kiezen om te houden. Hij besloot dat hij van elke stapel maar 2 boekjes wou houden, ook goed. In het maken van de stapeltjes kan je natuurlijk rekening houden welke je bij elkaar legt.

- Na 3 stapeltjes had hij er wel genoeg van, begrijpelijk voor een kind van 4 jaar. Maar het idee was duidelijk, dit gaan we dus vaker doen. Hij had er in ieder geval plezier in, hoewel hij in eerste instantie niks weg wilde doen.

- Hoewel we dus nog niet klaar waren, ging alles weer terug in de kast. Wat weg kon gelijk in een zak en weg uit het zicht van zoon.

Effectief (zonder alle uitleg, tips e.d.) zijn we 10 minuten bezig geweest en  het resultaat was zo'n 12 boeken die weg kunnen. Als je dus vaker zo'n moment pakt, wordt de boekenkast vanzelf minder vol en dit kan je dus ook toepassen op de spelletjes, puzzels en ander speelgoed.

Belangrijkste vond ik dat we het samen met zoon hebben gedaan en ik nu handvatten heb gehad hoe ik hem, op een leuke manier, meer kan betrekken bij opruimen. Volgens haar moet het dan uiteindelijk vanzelf gaan, omdat kinderen het als gewoonte gaan zien, ben benieuwd.

Verder gaf ze mij nog volop tips en ideeën waar ik de komende tijd mee aan de slag wil gaan. Dus wordt vervolgd.....

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te winnen! En fijn dat je goede tips krijgt. Nog meer een opgeruimd huis!

    BeantwoordenVerwijderen