maandag 14 maart 2016

Afgedankte spullen hergebruiken

Deze zaterdag hebben we een begin gemaakt met de schuur eens flink op te ruimen. Voor, tijdens en na onze verbouwing zijn hier diverse spullen ingezet waar we (nog) geen nieuwe bestemming voor hadden.

Zo was er een kastje in huis met 3 lades waarvan constant de bodem uit de lades viel. Waarschijnlijk gooiden we er te veel spullen in en lag het niet zo zeer aan de kwaliteit van het kastje. Na een aantal keer een reparatie te hebben uitgevoerd aan dit kastje, had ik het er zo mee gehad, dat ik hem voor de verbouwing het huis uit heb gezet! Toch bracht mij dit wel op een idee om de lades, zonder bodem, te gaan hergebruiken als moestuinbak. Onze vierkantemeterbak moesten we verplaatsen tijdens de verbouwing en viel van ellende uit elkaar. Een idee was geboren.

We zijn niet de meest geweldige klussers, of eigenlijk helemaal niet. Als je ons bezig ziet zijn we net een soort buurman & buurman, we doen maar wat, het gaat regelmatig mis en zijn snel tevreden met een resultaat wat maar matig is.

Ik gaf de lades wat extra stevigheid door er spijkers in te slaan, er werd een stukje van de voorkant afgezaagd, zodat de onderkant van de bak redelijk recht was en ik voorzag de onderkant van plastic met wat gaatjes zodat het water weg kan. En zie hier het resultaat, de derde bak volgt nog. Staat best gezellig toch?

Links hebben we al wat sla en radijsjes gezaaid


Een zelfde soort "probleem" hadden we met een boekenkastje. Het was een leuk ding voor kleine boekjes en prulletjes, maar door zoonlief inmiddels aardig gesloopt. De scharniertjes van de deurtjes waren gebroken en eigenlijk deed hij er niks meer mee. Toen het kastje ook nog was omgevallen op een voet van een speelmaatje, was het voor mij klaar. Dat ding moest eruit. Maar naar de stort brengen is ook zo zonde, zou iemand er nog iets in zien? Zelf kregen we gisteren het idee om er een insectenhotel van te maken. Hij is nog niet af, maar het gaat vast een gezellige overnachtingsplek worden.

Insectenhotel in aanbouw

In de schuur stonden ook nog wat half vergane loopwagentjes e.d. Allemaal gekregen, derdehands en nu toch echt op. Manlief schroefde nog een houten wagentje van Nijntje uit elkaar en vond dat Nijntje nog wel even bij ons in de tuin mocht blijven. De rest gaat toch echt naar de stort....


Het zou maar zo een geboortebord kunnen zijn grapte manlief, alleen nog een naam eronder. 

Verder werd er nog een bureautje naar de zolder gesjouwd. Die wil ik eigenlijk nog opknappen, maar dat komt wel een keer, of niet. En er bleken bergen hout in onze schuur te liggen. Had ik al gezegd dat wij niet handig zijn? Dus iets er mee maken is misschien een leuk idee, maar niks voor ons. Met onze scoutingachtergrond zagen wij meer een leuk kampvuurtje voor ons voor op een zomeravond.

De kunststofkozijnen die overbleven na de verbouwing werden gemeten, gefotografeerd en gingen op MP. Ze staan nu in de weg, we hebben geen plannen om ze zelf te gebruiken, dus weg is weg.

Er staat nog heel veel in de schuur dat uitgezocht moet worden. Dat is een klusje voor in het voorjaar en ik kan er af en toe wel een uurtje aan besteden als zoon op school zit. In ieder geval kan ik makkelijk nu weer mijn fiets + fietskar erin zetten zonder zelf overal overheen te moeten springen om uit de schuur te komen. En bij het tuingereedschap en buitenspeelgoed komen zonder halsbrekende toeren uit te halen is ook wel fijn.


6 opmerkingen:

  1. Dan zijn toch een paar prachtige moestuinbakken zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een slim idee om die lades zo te recyclen zeg! Zo krijgen ze een prima tweede leven

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verantwoord qua milieu, maar ik vind het ook prima verantwoord stylistisch (vraag Ariadne at home eens te komen kijken, het is echt mooi zo). Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk bedacht! En het ruimt lekker op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi gemaakt hoor! Prima klussers

    BeantwoordenVerwijderen
  6. staat goed hoor die lade,s,leuk bedacht en dat insectenhotel is ook erg leuk zo.

    BeantwoordenVerwijderen