dinsdag 3 mei 2016

Een blik op onze eetbare tuin

Bij de verbouwing vorig jaar hebben we ook onze tuin anders ingericht. Bijna alles wat erin staat is eetbaar: bessenstuiken, kruiden, hop, druiven, sla etc... Een maandje geleden ook eetbare bloemen gezaaid. Vandaag zaaide ik nog wat zonnebloemzaad, dat vind ik van die vrolijke bloemen. Van de pitten kan je ook weer leuke vetbollen e.d. maken.

In de vensterbanken staan de courgettes, komkommers, augurk en tomaten te wachten tot ze naar buiten mogen. Nog even een week of twee geduld. De paprikaplantjes hou ik waarschijnlijk bijna binnen, dat geeft het beste resultaat, is mijn ervaring. Ik heb waarschijnlijk veel te veel plantjes om uiteindelijk in de tuin kwijt te kunnen, maar weggeven kan altijd nog. Met zaad is het altijd maar afwachten wat er opkomt en of ze het overleven, dus ik zaai liever iets te veel dan te weinig.

Nu het wat warmer wordt verwacht ik binnen enkele weken toch wel een groeiexplosie in de tuin. Tijd dus om eens een rondje te maken met het fototoestel. Het is altijd zo leuk om te zien wat de natuur in een paar weken kan doen.

Onze voortuin met aardbeitjes, blauwe bessen, kersenboompje en appelbes.
Vandaag het en der nog wat zonnebloemzaadjes gezaaid.

De vensterbank staat vol paprika- en tomatenplantjes. En twee opgekweekte avocadoboompjes,
die het nog steeds goed doen, het wordt tijd voor een grotere pot.

Ook bij het raam aan de achterkant tomaten-, paprika-,komkommer- en courgetteplantjes. 

Dirk heeft ook zijn eigen kweekbakjes met zaadjes van de ah

En nog mer courgette van ah

Buiten is het nog een beetje een kale boel, maar de frambozen, japanse wijnbes en
kiwibes krijgen langzaam groene blaadjes.

De druiven lopen ook weer uit en een paar tulpen zorgen al voor wat kleur in de tuin.

In een oude la wat radijs en sla gezaaid (oud zaad). Veel is wel opgekomen,
maar kan het onkruid nog niet echt van de eetbare plantjes onderscheiden.
De vogels hebben er ook een beetje een zooitje van gemaakt :-(

Nog meer sla en wat ander eetbaar groen. Het groeit maar traag

De moestuintjes van ah van Dirk lijken het nog niet eens zo slecht te doen.

Deze bak ziet er een beetje zielig uit, dus vandaag nog maar wat boontjes erbij gezaaid.

Onlangs een nieuw kraantje voor de regenton aangeschaft,
nu kan er weer met plezier gebruik van worden gemaakt.
De hop van manlief begint weer aardig te groeien.
Verder hier nog het één en ander gezaaid en er staan nog wat kruiden.



En natuurlijk moet er ook wat ruimte zijn om te spelen. Al is momenteel water uit de regenton
tappen en alles natmaken favoriet. Dat is dan weer het nadeel van het nieuwe kraantje.
Maar ach, regenwater is gelukkig gratis.


Het insectenhotel heeft al wat bewoners.
Leuk om te zien dat er steeds wat meer gaatjes zijn gevuld



6 opmerkingen:

  1. Zie ik goed dat er, naast het speelhuisje van Tobias ook een bijenhotel hangt ? Indien ja, vind ik dat het een beetje te dicht tegen de speelruimte van je zoontje hangt. De kans is groot dat hij komende maanden last zal hebben van bijen die naar hun 'hotel' terugkeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een soort van zelf gefabriceerd insectenhotel, maar vooralsnog hebben we er geen insecten bij gezien. Mochten er toch insecten op afkomen, dan kan het speelhuisje makkelijk verplaatst worden.

      Verwijderen
  2. Leuk om te zien! Wat staat jullie huis vol met plantjes! Blijft jullie zoontje daar allemaal van af? Ik heb wel wat plantjes binnen staan, maar moet mijn best doen om ze uit de handen van de kinderen te houden (de oudste vindt het veel te interessant en de jongste twee pakken alles wat ze tegenkomen op)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is het eerste jaar dat ik het weer aandurf om zoveel plantjes in huis te zetten op hoogte van grijpgrage handjes. Hij heeft een paar eigen plantjes gekregen, daar zijn er wel twee van gesneuveld, maar verder blijft hij er aardig vanaf.

      Verwijderen
  3. Ja, ben er zelf ook erg blij mee! De verbouwing van vorig jaar heeft extra ruimte en licht opgeleverd en dat komt voor mijn tuintje ook héél goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen