woensdag 27 juli 2016

Als ik de baas zou zijn van het journaal

Overdag heb ik meestal de radio aanstaan in de keuken/woonkamer. Eigenlijk staat deze altijd op 3FM, maar tijdens de Nijmeegse vierdaagse had ik de radio op Radio Gelderland gezet, om wat sfeer van de vierdaagse mee te krijgen.

Na de vierdaagse draaide ik weer wat aan de knop, op zoek naar 3FM, maar ik kwam op een andere zender terecht. Wat mij opviel was het nieuws, iedere keer was het zo positief, veel over dingen die een nieuwe toepassing hebben, goed voor het milieu zijn etc... Ik vroeg mij af wat het zou zijn, een soort van reclame of echt nieuws? Meestal luister ik ook maar met een half oor naar de radio en is het meer een soort achtergrondgeluid.

Vanavond nam ik de moeite om het eens op te zoeken en het blijkt dus "het nieuws van de vooruitgang" te heetten. Zoals je op de site kan lezen, wordt het nieuws bepaald aan de hand van de waarde voor  de toekomst van Nederland en de wereld. Uit het dagelijks aanbod van nieuws, wordt dat nieuws geselecteerd dat zich richt op initiatieven, nieuwe onderzoeken en ontwikkelingen die opmerkelijk zijn en streven naar een betere toekomst.

Er komen echt leuke items aan bod en is een stuk positiever dan het "nos nieuws". 's avonds om 20.00 kijk ik toch wel het journaal en soms bezoek ik nog Nu, maar elk (half)uur allemaal narigheid horen daar word ik toch echt niet vrolijk van. Het deed mij gelijk denken aan het liedje "als ik de baas zou zijn van het journaal".

Zo hoorde ik vandaag dat een bijproduct van ijs gebruikt kan worden voor winning van biogas en dat meisjes in Senegal worden geënthousiasmeerd om programmeur te worden.

Omdat de muziek mij ook wel bevalt, laat ik de radio voorlopig maar op deze zender staan.

3 opmerkingen:

  1. Ah, leuk zeg...ik heb de radio meestal uit staan vanwege al het slechte nieuws.Ik ga die zender eens zoeken.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe je kijk op de wereld is wordt volgens mij voor een groot deel bepaald door het nieuws dat je hoort / ziet / leest. Ik ben er (op de zaterdagkrant na) mee opgehouden, want ik werd er erg pessimistisch van. Maar een positieve zender lijkt mij wel fijn! Wij hebben altijd een franse internetzender opstaan, fipradio. Een leuke mix van allerlei soorten muziek, weinig geklets en het nieuws in het Frans versta ik toch niet, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me een fijne zender zeg! Ik kende hem nog niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen