zondag 17 juli 2016

Update huishoudboekje

Er zijn flink wat veranderingen geweest de laatste tijd, die van invloed zijn op het huishoudboekje. Tijd voor een update dus.

Alex is per 1 juli begonnen bij zijn nieuwe baan. Zijn netto salaris is hierdoor gestegen. Wel heeft hij zijn lease-auto moeten inleveren en hebben we daarom een auto gekocht. Een auto brengt kosten met zich mee: wegenbelasting, verzekering, eventueel pechhulp, onderhoud, benzine en afschijving. Inmiddels weten we de bedragen voor de wegenbelasting, verzekering en pechhulp. Voor de benzine hebben we een schatting gemaakt, net als de kosten voor onderhoud en afschrijving. Voor de afschrijving reserveren we niet maandelijks een bedrag, maar hebben één groter bedrag op een spaarrekening gezet n.a.v. een financiële meevaller. Voor onderhoud maken we wel een maandelijkse reservering, incl. wegenbelasting en pechhulp,omdat we die jaarlijks laten afschijven.

Verder heb ik gelijk de overige bedragen nagelopen. Verzekeringen zijn hier en daar iets duurder geworden. En we hebben er voor gekozen een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Verder is mijn mobiele telefoonabonnement goedkoper geworden, ik heb nu weer een simonly. Om de autokosten op te vangen hebben we de post "overige" iets naar beneden bijgesteld, maar gezien wat we onderaan de streep overhouden is daar nog wel wat speelruimte. De reservering voor "onderhoud huis" en "onvoorzien" hebben we ook iets naar beneden bijgesteld. Op dit moment zit er voldoende in deze spaarpotjes om zaken op te vangen. Daarnaast hebben verwachten we geen grote kosten voor onderhoud huis.

De cijfers, de bedragen die hoger zijn geworden/nieuwe posten heb ik rood gemaakt. De bedragen die gunstiger uitvallen groen.


4 opmerkingen:

  1. Leuk om een kijkje te nemen in je uitgave, ik zie dat de geschatte kosten van jullie auto 366,79 euro is. Ik heb zelf geen auto, en als ik zo lees wat de kosten zijn ben ik daar extra blij om (ben sowieso wel erg blij met het feit dat ik geen auto heb maar dat heeft niets met de kosten te maken ;))

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de lease auto hadden jullie neem ik aan toch ook maandelijkse kosten? Eigenlijk jammer dat de salarisverhoging van 275 euro op gaat aan de extra auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De maandelijkse kosten die we hadden bij de lease-auto waren bijtelling en een eigen bijdragen, maar die werden al van het salaris ingehouden,dus merkte je eigenlijk niet. Wel kwamen er nog kosten bij voor het aantal km's boven de 12.000km per jaar. Doordat we hier een paar keer voor moesten betalen zijn we toen maar vast 50 euro per maand gaan reserveren.

      Ja,jammer is het misschien wel. Aan de andere kant, wisten we dit van te voren. Maar de voordelen van de nieuwe baan wegen zeker op tegen de nadelen. Daarnaast kunnen we het geld gelukkig missen.

      Verwijderen
  3. Fijn dat je er uiteindelijk toch wat op vooruit gaat!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen